Nytt regeringsbesked möjliggör undervisning på campus

Regeringen meddelade idag att universitetet åter kan öppna upp för campusundervisning från den 15 juni. – Dagens besked innebär att vi kan förbereda oss för en anpassad återgång till undervisning på campus. Det innebär tyvärr inte att det är möjligt att göra det med omedelbar verkan, vilket också statsministern påpekade, säger rektor Eva Wiberg.

Sedan den 18 mars har universitetet, för att bidra till minskad smittspridning av covid-19, bedrivit stora delar av undervisningen på distans. Under fredagseftermiddagen meddelade statsminister Stefan Löfven bland annat att studenter kan få återgå till sina lärosäten från och med den 15 juni.

– Beskedet är positivt och ger oss tydligare planeringsförutsättningar inför höstterminen, säger Eva Wiberg.

Exakt vad dagens beslut innebär för Göteborgs universitet går inte att säga redan idag, utan universitetet återkommer med information om detta så snart det är möjligt.

– Vi tittar nu på hur det här påverkar olika utbildningar och vad vi behöver ändra. Min gissning är att vi även under hösten i delar kommer att bedriva digital undervisning. Detta för att kunna klara åtgärderna för minskad smittspridning, bland annat med tanke på att vi även framgent måste hålla avstånd och klara regeln om max 50 personer, säger Eva Wiberg.

Hur blir det med sommarkurserna?
– Att kurserna genomförs är klart, men hur upplägget påverkas av beskedet får vi återkomma om.

Trots dagens besked blir höstterminen inte som vanligt

Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning, deltog också på dagens presskonferens. Hon tycker att det var ett viktigt besked regeringen meddelade idag, men var tydlig med att allt inte kommer att bli som vanligt till hösten.

– Lärosätena har ett ansvar att anpassa undervisningen och minska smittspridning. Ett stort personligt ansvar ligger också på studenterna. Att klara av sina studier men också att stanna hemma vid minsta tecken på sjukdom, hålla avstånd och tvätta händerna. Tillsammans kan vi klara detta.

Dagens besked gäller tills vidare, och om situationen förändras kan regeringen fatta nya beslut som kan komma att påverka hur undervisningen ska bedrivas. Regeringen utesluter inte att distansundervisning som huvudregel åter kan bli aktuellt om det skulle krävas.

– Det är en enorm omställning vi har gjort, och den har varit möjlig tack vare stora insatser från studenter och medarbetare. Nu ser vi över arbetet med att ställa tillbaka delar av verksamheten. Men samtidigt måste vi vara mentalt förberedda på att läget kan förändras igen. Pandemin kräver en enorm flexibilitet av oss alla, säger Eva Wiberg.