Nystartad kommitté ska öka samverkan mellan institutionens doktorander

Är du doktorand och önskar träffa kollegor att bolla tankar, idéer och erfarenheter med? Nystartade Doktorandkommittén Medicin vill skapa en gemensam mötesplats och öka samverkan mellan doktorander på institutionen.

Institutionen för medicin har cirka 250 aktiva doktorander som sitter utspridda på institutionens olika avdelningar. Nära hälften av dessa är dessutom externa doktorander, varav ett stort antal är kliniker på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

– Det är naturligtvis olika beroende på var man har sin arbetsplats men flera av oss är ganska ensamma som doktorander där vi arbetar, säger Naimi Johansson, en av initiativtagarna till Doktorandkommittén och ledamot i arbetsgruppen.

Därför vill kommittén nu öka samverkan mellan doktorander genom att skapa tillfällen för att mötas, nätverka och dela erfarenheter med varandra. Det kan handla om workshops och seminarier kopplat till forskning, kurser och forskarutbildningen, men också sociala aktiviteter. Att vara medlem är kostnadsfritt och ju fler som engagerar sig, desto mer kan göras.

Påverka doktoranders situation och stötta varandra

Doktorandkommitténs främsta mål är att vara ett socialt stöd, sprida information om sådant som många doktorander osäkra på och stötta varandra som kollegor.

– Det kan kännas svårt och jobbigt att inte veta vem man ska fråga. Särskilt som ny doktorand är det en stor tillgång att ha någon som kommit lite längre och som kan finnas där genom kurser, skrivkramp och handledarbekymmer. Vara en guide genom den akademiska världen helt enkelt, säger Naimi Johansson.

Förutom att arbeta för mer gemenskap och samverkan kommer kommittén också att arbeta för att påverka doktoranders situation och framtid via Institutionsrådet, Forskarutbildningsutskottet och Doktorandrådet.

Medlemmarna i arbetsgruppen menar att det är mycket viktigt att doktorandrepresentanter sitter med i den här typen av råd och kommittéer för att på så sätt föra doktoranders talan. Det är så man kan vara med och förbättra forskarutbildningen.

Vad händer framåt?

Doktorandkommittén Medicin har redan haft sin första lunchworkshop med temat ”så ordnar du ditt halvtidsseminarium”, vilken lockade ett stort antal doktorander. De håller nu på med planeringen för ytterligare aktiviteter under hösten och tar gärna emot förslag på teman och aktiviteter.

TEXT: JENNY PETTERSSON