Ny metod för att lära om tungans betydelse för talet

Fabienne Westerberg, gästforskare på Göteborgs universitet gör experiment för en språkstudie om tungan. Hon vill se hur människor använder tungan på olika sätt när de pratar. Därför söker hon nu frivilliga göteborgare i åldrarna 18 till 100 som vill se sin tunga in action.

Fabienne Westerberg, gästforskare från Glasgow, har inrättat sig på institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori under september för att med hjälp av ultraljudsutrustning titta på hur göteborgare använder sin tunga när de formulerar vissa konsonanter och vokaler. Foto: Monica Havström

Har du tungan rätt i mun? Vad betyder tungans rörelser för vårt tal? Det vill fonetikern Fabienne Westerberg få svar på. Under september söker hon försökspersoner som talar göteborgska till sin studie som kommer att utmynna i en doktorsavhandling.

Med hjälp av ultraljud filmar hon tungan när personerna läser upp ett antal ord. En sensor hålls under hakan och den är kopplad till en dator, det är samma utrustning som används på gravida för att titta på foster i livmodern.
– Det är alltså inget instrument som man måste ha i munnen. Visserligen ser sensorns headset udda ut men det är helt ofarligt att delta, säger Fabienne Westerberg.

Hon söker deltagare som kan medverka tillsammans med en kompis. Förutsättningarna är att båda är över 18 år, har bott i Göteborg större delen av livet och har göteborgsdialekt, har svenska som modersmål och inte har några tal- eller lässvårigheter.

– Jag söker studenter, personal och personer som inte går på GU – alla kan vara med. Inspelningen tar cirka 45 minuter per person.

Senare i höst ska hon även göra dessa dialektexperiment i Stockholm och Uppsala.

För den som är intresserad av hur tekniken med ultraljudsstudie fungerar eller vill veta mer om tungans roll i språket håller Fabienne Westerberg en workshop på Humanisten.

– Då blir det 45 minuters prat från mig och sedan kan folk ställa frågor, prova på ultraljudet och se sina tungrörelser.

Föreläsning och workshop: Tungans roll i talet / How the tongue creates speech hålls måndag den 19 september kl 14.30-16.30 i sal F318 (Språkskrapan). Alla är välkomna!

Kontakt:
Fabienne Westerberg, doktorand vid University of Glasgow
i Storbritannien, telefon: 0703-263981,
e-post: f.westerberg.1@research.gla.ac.uk

Åsa Abelin, institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori vid Göteborgs universitet, asa.abelin@ling.gu.se

Mer information finns på projektets hemsida: www.tunganrättimun.se.
Länk till Facebooksida

Här finns en länk till ett liknande projekt som hennes kollegor i Glasgow jobbar med. Se film som visar hur inspelningar av tungan ser ut