Nu drar sommarskolan för nyanlända igång

Sommarskola för nyanlända 2017Förra året hölls ett pilotförsök med sommarskola för nyanlända med flyktingbakgrund. Det blev mycket uppskattat av både deltagare och universitetets institutioner. På onsdag sätter det igång igen.

Sommarskolan för nyanlända pågår mellan 2-9 maj och kommer ge det 30-talet deltagarna en grundlig introduktion till universitetet. Många som är nya i Sverige och saknar kontaktnät i landet har svårt att hitta ingångar till universitetsvärlden. Därför anordnade Göteborgs universitet ett pilotförsök av Sommarskola för nyanlända med flyktingbakgrund under en vecka i juni 2017. Försöket var så uppskattat att konceptet upprepas i år.

Tar tillvara på intresset för högre studier

Deltagarna kommer att få introduktion och föreläsningar på flera fakulteter, varvat med studievägledning, karriärmingel och introduktion till universitetsbiblioteken. Nytt för i år är också att Chalmers deltar med workshops och information om sina utbildningar, eftersom många förra året uttryckte intresse för att gå vidare till tekniska utbildningar. Tanken med sommarskolan är att göra universitetsvärlden mer tillgänglig och ta tillvara det intresse för högre studier som finns bland deltagarna som alla är nya i Sverige.

– Det talas i den allmänna debatten mycket om att de flyktingar som kommer till Sverige är lågutbildade, men bland de som är inskrivna på Arbetsförmedlingens etableringsprogram har hälften läst färdigt minst gymnasiet. Många har också eftergymnasial utbildning, färdig universitetsutbildning eller till och med forskarstudier bakom sig. Det är stort slöseri både på individuell och på samhällelig nivå att inte ta till vara på den kompetens som finns bland nyanlända, säger Elizabeth George, universitets projektledare i flyktingfrågan.

Sommarskolan kommer också innehålla sociala aktiviteter, som bowling och rundvandring i Botaniska trädgården.

– Dessa aktiviteter har vi lagt in eftersom det är viktigt att bilda nätverk bland likasinnade som är intresserade av studier. Förra årets deltagare håller fortfarande kontakten genom att träffas och ge varandra råd och stöd genom sociala medier som till exempel Facebook, säger Elizabeth George.

Utvärderingar från första omgången visade att deltagarna överlag var mycket positiva till konceptet. Bland annat uppskattades minglet med studie- och karriärvägledare för att få individuell vägledning.

Elizabeth George, samordnare flyktingfrågan.
elizabeth.george@gu.se
Telefon: 031–786 2305 Mobil: 0766–18 23 05