Nobelpristagare Tomas Lindahl föreläste för studenter

Nobelpristagaren Tomas Lindahl föreläserDNA är i grunden en stabil molekyl men den har också sina inneboende svagheter. Just därför behöver cellen reparationsmekanismer för att på sikt hålla DNA-molekylen intakt. Det förklarade Nobelpristagaren Tomas Lindahl under en föreläsning på måndagen, arrangerad av Göteborgs universitet och Chalmers.
– Inte minst vatten är skadligt för levande vävnad, något som redan William Shakespeare kände till
.

Pam Fredman, rektor vid Göteborgs universitet, och Mats Viberg, prorektor vid Chalmers, hälsade Tomas Lindahl välkommen när han den 14 december höll en föreläsning i Wallenbergsalen på Konferenscentrum Wallenberg. Ämnet var The Intrinsic Fragility of DNA.

Tidsödande undersökningar av stabiliteten hos DNA

Han inledde med att berätta hur han redan på 1960-talet, när han var postdoktor vid Princeton University, märkte att RNA-molekylen bröts ner av värme. Det gav honom idén att DNA kanske inte heller är särskilt stabilt, vilket var en ganska udda tanke på den tiden.
– När jag kom hem till Sverige började jag, tillsammans med min noggranna assistent, Barbro Nyberg, göra tidsödande undersökningar av stabiliteten hos DNA vid olika temperaturer, pH-värden och jonstyrkor. Jag kom fram till den förvånande slutsatsen att det uppstår tusentals potentiella skador på DNA varje dag.

Resultatet borde leda till att levande organismer väldigt snabbt dör. Men eftersom vi faktiskt lever vidare, ofta under många år, måste det finnas någonting i organismen som reparerar skadorna.

Basexcision – en mekanism som eliminerar DNA-skador

Tomas Lindahl upptäckte en mekanism, så kallad ”base excision repair”, som eliminerar skador som uppstår från bland annat vatten och syre. Den familj enzymer som är involverade i reparationsprocessen kallas DNA-glykosylaser. Bland annat finns ett enzym som eliminerar uracil, som finns i RNA men inte ska finnas i DNA, något som enzymet behöver göra hundratals gånger om dagen i kroppens alla celler.

– Det finns många molekyler som kan skada DNA och alla har förmodligen ännu inte identifierats. Men att vatten kan vara farligt för levande vävnader kände redan Shakespeare till. I Hamlet konstaterar exempelvis dödgrävaren att ”water is a sore decayer of your wretched dead body”, vilket alltså även gäller DNA.

Rädda ägget-pristagare uppmärksammades

Men Tomas Lindahl är inte ensam om att ha fått ett fint pris. Under eftermiddagen uppmärksammades också vinnarna i tävlingen Rädda ägget

– Tävlingen går ut på att bygga en farkost som gör det möjligt att släppa ett ägg från 15 meters höjd utan att det krossas. I år deltog nästan 1 700 femteklassare och tre vinnare har utsetts, förklarade projektledaren Per-Anders Träff på Chalmers.

Bästa tekniska lösning stod Önnerödsskolan för, mest estetisk lösning kom från Böskolan och bästa presentation gjorde Fiskebäcksskolan. Tre representanter från varje klass fick komma upp på scenen och ta emot priser ur Nobelpristagaren Tomas Lindahls hand.

Fakta
I samband med Nobelprisutdelningen den 10 december bjuder Göteborgs universitet och Chalmers traditionsenligt in en eller flera Nobelpristagare att hålla en föreläsning för studenter och andra intresserade. I år var det en av Nobelpristagarna i kemi, Tomas Lindahl, som höll föreläsningen The Intrinsic Fragility of DNA i den fullsatta Wallenbergsalen, Konferenscentrum Wallenberg, Göteborgs universitet.

Foto: Johan Wingborg/GU.