Nobelföreläsning: Arieh Warshel vill fortsätta lösa problem

– Jag vill fortsätta försöka lösa problem och njuta av det, svarade med glimten i ögat nobelpristagaren i kemi Arieh Warshel, professor i kemi och biokemi, University of Southern California, på frågan vad hans framtids dröm är.

Arieh Warshel, nobelpristagaren i kemi.

Tillsammans med Martin Karplus och Michael Levitt har han lagt grunden till metoder som kan beskriva komplexa kemiska system i kraftfulla datorprogram. I dessa kan man förstå och förutspå kemiska processer genom att skapa verklighetstrogna modeller av molekyler på detaljnivå. Traditionella försök kommer dock att vara viktiga även i framtiden menar Warshel. Metoderna är universella och användbara inom all kemi som studier av livets molekyler, kemiska processer inom industrin eller läkemedelsforskningen. Med dagens metoder är det möjligt att se hur proteiner arbetar. Warshel säger:

– Det är som att titta inuti en klocka och se hur den fungerar.

Arieh Warshel är amerikansk-israelisk medborgare, född på kibbutzen Sde-Nahum, Israel, 1940. När han skrev sin doktorsavhandling blev han genom sin handledare intresserad av datorer. Redan i mitten av 1960-talet förstod han att de var användbara som problemlösare.

– Tidigt insåg jag att jag inte behövde skriva många formler utan kunde utgå från en formel och sedan låta datorn göra resten.

Hur får Warshel sin dagliga inspiration?
– Det är inte någon röst utifrån eller någon fågel jag hör, inte heller kommer den från himlen. Har jag ett problem läser jag lite, funderar en del kring det, kopplar sedan bort det och försöker sova på saken. När jag vaknar har jag oftast en lösning.

Om hur världsledande forskning uppstår anser han:
– Ett steg i taget! Institutioner kan bli ledande genom att sammanföra människor som fungerar bra tillsammans. Det kan också vara en mindre grupp som gör en upptäckt dit andra ansluter sig och ett arbetslag med spetskompetens formas.

Viktigt för att skapa miljöer som främjar vetenskapliga genombrott sammanfattar Warshel så här:
– Studier, uppmuntran till annorlunda tänkande och diskussioner med människor som har intressanta problem.

Hur reagerade dina närmaste på att du fått priset?
– Min fru sträckte upp armarna i ett lyckorop i sängen! Min dotter sov men hennes man vaknade av glädjetjuten. Alla blev väldigt glada, säger han och ler.

Många kom för att höra Arieh Warshel föreläsa

När Arieh Warshel höll sin föreläsning Multiscale modelling of protein functions den 16 december i hörsalen RunAn på Chalmers tekniska högskola var det näst intill fullsatt. Presenterade honom gjorde Bengt Nordén, professor i fysikalisk kemi vid Chalmers, dekanen för naturvetenskapliga fakulteten Elisabet Ahlberg och John Holmberg, vicerektor för Chalmers. Arrangörer var Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola. Flera i publiken passade på att ställa frågor och det hela avslutades med att Chalmers kammarkör sjöng julsånger.

Foto: Johan Wingborg/GU