Mexikanska journalisten Anabel Hernández vägrar att blir tystad

Journalisten Anabel Hernández.Hon kämpar för att dra fram korruptionen i ljuset. I hennes hemland innebär det att få en dödsdom. Den mexikanska journalisten Anabel Hernández är i Göteborg, inbjuden av Göteborgs universitet och Stampen för att berätta, för att vi ska se och förstå hur korruption bryter ner ett samhälle.

På universitetets mötesplats Jonsereds Herrgård höll hon ett seminarium för särskilt inbjudna. Hon möter också universitetets journaliststudenter, ger flera intervjuer i svenska medier och talar på Mediadagarna på Svenska Mässan.

Kartlägger knarkkarteller

Anabel Hernández har under många år arbetat med undersökande journalistik, de senaste sju åren för att kartlägga knarkkartellen i Mexiko. Så länge hon skrev om kända knarkbossar gick det bra, men i samma ögonblick som hon lade fram bevis som pekade ut politiker ända upp i högsta toppen, sattes ett pris på hennes huvud. Hon lever nu under ständigt dödshot.

Hennes budskap till oss är, förutom att synliggöra de stora problemen i Mexiko, att vi alla har en del i deras problem. Att den globala marknaden påverkar ända ner på gatorna i Mexikos städer.

– Tänk på att allt knark som kommer till Europa, till Sverige, och som konsumeras här, för varje krona som svenskar lägger på att köpa illegala droger, så bidrar man till att någon i Mexiko blir avrättad! Det här är ett problem som angår alla, inte bara oss i Mexiko, säger hon. Varenda knarkleverans som kommer till Sverige har ett samband med ett narkotikanätverk. Det finns inte en demokrati i världen som undgår det här. Var vaksamma!

Knarkvåldet drabbar hela Mexiko

Hon utstrålar en stor styrka och ärligt engagemang och när hon berättar om hur några av hennes källor blivit fängslade, torterade och i vissa fall dödade, blir hon påtagligt rörd. Men hennes starka röst bryts inte. I Mexiko är korruptionen, med kärnan i knarkkartellerna, huvudorsaken till 80 000 människors död.

– Barn, unga studenter, mödrar – oskyldiga människor. Under de senaste sex åren har över 25 000 människor försvunnit och över 200 000 har flytt sina hem för att komma undan våldet. Kärnan i detta är strukturer som har korruptionens stöd, en korruption upp till högsta nivå, som tillåter att de skyldiga går ostraffade.

Yttrandefrihet existerar inte i Mexiko.

– Med vår tystnad tillät vi att problemet växte. Det är därför är jag här, för att jag måste berätta för er. Mexikos problem hänger inte bara samman med att det finns några kriminella som dödar varandra. Det är ett mycket djupare problem, där alla länder är involverade.

Prisad för sin journalistik

Förra året fick hon The Golden Pen of Freedom Award, ett stort pris som World Association of Newspapers (WAN) delar ut varje år för ”utomordentliga insatser för främjande och försvar av pressfriheten.”

– Priset från WAN har förändrat mitt liv, säger hon. Det är en stor stolthet för mig, för det gör att mitt arbete syns!

Anabel Hernández tror att hon fick priset för att hon bevisat att knarkherrarna inte är de maffiabossar vi ser på film, utan att det finns andra knarkherrar, som är guvernörer, präster, servitörer, fotbollsspelare och konsthandlare.

Lever under dödshot

Bara några dagar innan hon kom till Sverige insåg hon att hennes situation är mer kritisk än någonsin.

– Korrupta poliser har konkreta planer på att döda mig. Skillnaden mot dödsdomen mot mig för två år sedan är att jag nu är mycket tröttare, min mor, mina syskon och mina vänner ber mig nu att jag inte ska fortsätta publicera mig. Mina livvakter är också trötta och slitna, så jag är väldigt sårbar.

Men på frågan om vad hon gör om tio år svarar hon:

– Jag hoppas att jag har den mentala styrkan att bo kvar i Mexiko. Det är så viktigt att synliggöra situationen.

Foto: Johan Wingborg/GU