Lätt styrketräning med blodflödesrestriktion.
Foto: Ida Ström

Mathias Wernbom – utvald som en av morgondagens idrottsforskare av Sveriges Olympiska Kommitté

När Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) startar nytt utvecklingsprogram – Olympisk Offensiv – satsar de på morgondagens idrottsforskare. Mathias Wernbom, Sahlgrenska akademin, är en av de nio forskare som utsetts att ingå i programmet.

Porträttbild Mathias Wernbom
Mathias Wernbom
Foto: Josefin Bergenholtz

Mathias Wernbom är fysioterapeut och disputerad i träningsfysiologi. Han fokuserar idag främst på forskning inom styrketräning och muskelanpassning. Medverkan i SOK:s utvecklingsprogram kommer ge Mathias Wernbom möjligheter till allt från tvärvetenskapligt utbyte till särskilda samarbeten med såväl tränare som aktiva inom SOK:s stödprogram.

Jag är oerhört glad över att SOK har uppmärksammat mig på detta sätt. Jag ser det som ett erkännande av den forskning som jag har drivit tillsammans med mina skandinaviska kollegor, säger Mathias Wernbom som är universitetslektor vid institutionen för neurovetenskap och fysiologi, sektionen för hälsa och rehabilitering vid Sahlgrenska akademin.

Fokus på styrketräning på låga belastningar

Mathias har ägnat mycket av sin forskning åt en relativt ny typ av styrketräning på låga belastningar med blodflödesrestriktion (BFR). Det innebär att man avsiktligt minskar blodflödet till de arbetande musklerna, oftast med hjälp av en tryckmanschett, så att det uppstår en tillfällig syrebrist i musklerna. Metoden kallas även för ocklusionsträning eller ischemisk styrketräning.

Detta är en väldigt intressant träningsform eftersom belastningarna som används kan vara ned till en fjärdedel av de som används vid klassisk tung styrketräning och ändå ge ökningar i styrka och muskelmassa som är i stort sett likvärdiga som vid tung styrketräning, säger Mathias Wernbom, och fortsätter:

Detta gör BFR-styrketräning till en mycket användbar träningsform vid till exempel rehabilitering efter skada. Vi har sedan ett par år på idrottsskadekliniker här i Göteborg implementerat lätt BFR-styrketräning på bland annat främre korsbandspatienter och patienter med främre knäsmärtor, och vi ser goda resultat.

Varför fungerar träningen trots låga vikter?

Mathias vill ta reda på de fysiologiska orsakerna till att denna typ av träning kan fungera så bra trots de låga vikter som används.

Vi har i våra studier som vi har gjort främst i Norge och Danmark kommit en bit på väg i detta. Vi har bland annat visat att lätt BFR-styrketräning kan ge muskelfibertillväxt i både långsamma och snabba muskelfibrer, och vi har också visat att BFR-styrketräning på så lite som 20–30 % av maximal vikt kan ge kraftiga ökningar i antalet satellitceller, musklernas primära stamceller. Det är mycket spännande, givet betydelsen av satellitcellerna för muskeltillväxt samt underhåll och regeneration av muskler.

Anpassad träning för friidrottare

Mathias är redan idag involverad i projekt för friidrottare i Göteborg. Projekten innefattar BFR-styrketräning som är anpassad för målgruppen.

Vi har anpassat utformningen av BFR-styrketräningen speciellt för att öka explosivitet och snabbhet hos friidrottare, och våra preliminära resultat är mycket lovande i dessa avseenden, säger Mathias.

I Sveriges Olympiska Kommittés satsning på ”morgondagens idrottsforskare” kommer Mathias nu få stöttning med ytterligare resurser och nyckelpersoner i olika forskningsprojekt med idrottslig vinkling.

TEXT & FOTO: JOSEFIN BERGENHOLTZ