Maria Sundin kommenterar årets Nobelpris i fysik i SVT

Fyra frågor till Maria Sundin som medverkar i SVT när årets Nobelpris i fysik kungörs i direktsändning.

Maria Sundin  i sänding på nobelmiddagen

Hur känns det att för andra året i rad medverka i SVT vid kungörandet av årets Nobelpris i fysik?

– Den övervägande känslan är att det är roligt, men det är också till viss del skräckinjagande. Jag är vid det här laget hyfsat van vid både TV och radio, men det som gör detta så speciellt och något oroande är att man inte vet vad det kommer att handla om. Å andra sidan gillar jag nerven i direktsändning.

– Förfrågan att vara med i år igen kom lite oväntat eftersom jag trodde att jag hade ”gjort mitt” så att säga i och med förra året. Jag kan upprepa, vad jag tror att jag sa förra året, att det känns lite som att göra en muntlig fysiktenta i direktsänd TV framför fysiker där många är mycket mer kunniga än jag på de flesta områden.

– En av de bra sakerna med uppdraget är att jag får en anledning att prata lite extra med mina kollegor om aktuell fysik och det är inspirerande och utvecklande.

Har du något stalltips om vem som kan få årets Nobelpris i fysik?

– Nej, verkligen inte (även om jag som också forskar om hästar och fysik förstås borde ha stalltips…) Det enda jag känner på mig är att det definitivt inte kommer att bli något som jag är insatt i. Förra året var det mycket spekulationer kring gravitationsvågorna och det låg hyfsat nära mitt eget område så det var väldigt roligt! Det finns flera mycket starka kandidater i olika fält.

Vilken erfarenhet kan du ta med dig från förra året?

– Det är en trygghet att känna till upplägget och att ha pratat med Victoria som är programledare. Jag kommer antagligen att försöka använda försnacket till att visa på bredden inom fysikområdet. Vad som händer när kungörandet är gjort får ge sig i stunden.

Något annat du vill framhålla?

– Den främsta anledningen till att jag tackar ja till att ställa upp i SVT är att det är en chans att få prata fysik för många människor i ett sammanhang där det är omgivet av lite extra glans. Och att det är kul att Göteborgs universitet, Naturvetenskapliga fakulteten och min egen institution är representerade. Dessutom vet jag att många skolklasser och lärare tittar, så det är en chans att skapa inspiration för ämnet fysik hos elever.

Nobelpriset i fysik presenteras på tisdag den 2 oktober, tidigast kl 11.45.

Kontakt:
Maria Sundin vid institutionen för fysik, Göteborgs universitet
maria.sundin@physics.gu.se
031-786 9172, 0766-229172

Bilden från SVT:s sändningar från förra årets Nobelbankett.