Maraton i nudging avgjort

Hållbarhet. Studenter. Kreativitet. Samarbete. Tvärvetenskap. Verkligt case. Psykologi. Beteendeekonomi. Forskning. Grupparbete. Utmaning. Där har vi ingredienserna i nordens första Nudgeathon som genomfördes på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet den 19 maj.

Christina Gravert ger stduenter instruktioner på Nudgeathon

Christina Gravert ger instruktioner till grupparbetet

Arrangemanget lockade 21 studenter från lärosäten i Göteborg, Stockholm och Köpenhamn med bakgrund inom ämnen som nationalekonomi, psykologi, medicin och elteknik. En av deltagarna var William Schotte, som studerar Samhällsvetenskapligt miljövetarprogram (Smil) på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet:
– Nudging är ett spännande och uppfriskande ämne med en mer realistisk syn på hur människan fungerar och vad som påverkar vårt beteende jämfört med äldre ekonomiska teorier.

Knut Ivar Karevold från GreeNudgeDe teoretiska inslagen på Nudgeathon stod bland andra psykologen Knut Ivar Karevold (till vänster) för, forskare och verksam vid den norska organisationen GreeNudge. Han förklarade vad nudging är och gav konkreta exempel på hur nudging kan användas för att skapa mer hållbart beteende.

– En nudge ska inte begränsa dina valmöjligheter utan snarare främjan önskvärt beteende. Och de får gärna vara kul. Även små justeringar kan få stor effekt, menar Knut Ivar Karevold.

Som exemplet med mindre tallrikar på bufféer. Genom att minska tallrikarnas storlek behövs mindre mat för att fylla den, något som vi gärna gör. Men då ökar också risken för att vi slänger mat. På en restaurang byttes tallrikarna ut och matsvinnet minskade med 20 procent. Utan att förhindra att människor från att äta så mycket de vill.

Johanna Lindblad (bilden nedan), centrumutvecklare på det kommunala bolaget GöteborgsLokaler presenterade dagens case. Uppgiften till studenterna var att ta fram en nudge som bidrar till att stadens invånare känner ökad tillhörighet till sitt lokala torg och därmed väljer att handla där.Johanna Lindblad från GöteborgsLokaler

I grupper om fyra personer fick studenterna sedan några timmar på sig att med gemensamma krafter analysera problemet, designa en nudge och dessutom ge förslag på hur nudgen skulle kunna tillämpas och utvärderas.

Det vinnande laget bestående av göteborgsstudenterna William Schotte (Smil), Signe Strøm Flugsrud Smil och psykologi, Louise Granath (nationalekonomi) och Furat Al-Murani som studerar global hälsa vid Karolinska Institutet, föreslog ett nytt sätt att utforma stadsdelstorgen. Idag placeras många bänkar i riktning från varandra. Gruppen föreslog istället att bänkarna ska vändas mot varandra och förses med pratbubblor med förslag på inledande fraser för att få igång samtal mellan invånarna och därmed öka känslan av samhörighet.

Sofie Franzén som studerar ekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet tyckte om både arrangemanget Nudgeathon och uppgiften:
– Det var spännande att kombinera föreläsningar av externa experter med ett konkret grupparbete, och få fokusera på ett lokalt case som handlar om att utveckla staden.

Christina Gravert, forskare i beteendeekonomi vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och initiativtagare till Nudgethon var nöjd:
– Dagen kunde inte blivit bättre. Studenterna vi valde ut var väldigt motiverade. Med tanke på att de flesta aldrig hört talas om nudging eller genomfört praktiska experiment var resultatet förvånansvärt bra. Studenterna uppskattade blandningen av föreläsningar och konkret arbete med ett verkligt fall. Och inte minst de tvärvetenskapliga grupperna.

Vinnande laget i Nudgeathon

De blivande vinnarna analyserar uppgiften

Läs mer om nudging:
"Vi behöver alla en knuff"