Magisterstudent får pris för årets bästa kulturuppsats

Anders Teglund.Anders Teglund, magisterstudent i kulturstudier vid Göteborgs universitet, har vunnit fackförbundet DIKs pris för årets bästa kulturuppsats 2013. Han får priset för sitt sätt att undersöka maktförhållanden inom kultursfären.
– Rent personligen är det jobbigt när man själv blir en del av ett hierarkiskt system, och det är vad min uppsats handlar om, säger Anders Teglund.

Hans uppsats har titeln ”Att dras mot stadens ljusa lyktor” och är en undersökning av de så kallade kreativa näringarna i Göteborg. Med sin studie riktar han ljuset mot en priviligierad grupp som uppstått som en del av det senaste decenniets utveckling där kultur- och näringslivssektorerna har närmat sig varandra.

I uppsatsen använder han sig av en autoetnografisk metod som innebär att han själv är studieobjekt. Metoden går ut på att se på vilka premisser han blir inkluderad i olika sammanhang, bland annat till luncher på olika PR- och kommunikationsbyråer i Göteborg. Metoden är ett uppfriskande komplement till mer traditionella studier av maktförhållanden inom kultursfären, tycker DIKs jury:

”Teglund utforskar den subjektiva erfarenheten av en vandring genom det urbana kulturlandskapet och skapar kunskap om dagsaktuella frågor som är relevanta för alla som arbetar med kulturförmedling. I en mycket välskriven uppsats överskrider författaren genregränserna mellan den akademiska texten och det journalistiska reportaget.”

– Vad jag upptäckte är att den så kallade Göteborgsandan befinner sig i ett skifte där det tidigare var den tunga industrin – Volvo och SKF – som hade mycket att säga till om i staden under förra seklet. Nu är det snarare reklam- och kulturbranscherna som näringslivet och politikerna bygger staden för. Där behövs det större kunskap och mer motstånd, om det nu är så att vi vill motverka segregationen, säger Anders Teglund.

Och vad betyder priset för dig?

– Jag vet redan i min kropp att jag har fått en väldigt bra utbildning, men det här blir ju ett yttre bevis på att allt jag lärt mig har relevans för även andra människor som berörs av maktstrukturer i staden idag.

För att stimulera kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet kulturförmedling delar DIK ut ett årligt stipendium till bästa studentuppsats på kandidat-, magister- eller masternivå. Prissumman är på 5 000 kronor.

Anders Teglunds prisvinnande uppsats finns digitalt publicerad här