Läs evidensbasering i Göteborg

Hör Morten Sager berätta om kurserna i evidensbasering som är unika i Sverige. Det är en kort intervju (2.30) där Morten Sager, ansvarig för evidensprogrammet vid Göteborgs universitet samtalar med Emma Söderblom, student på Kommunikatörsprogrammet vid institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori.

Vad har man för nytta av att läsa en kurs i evidensbasering?
– I princip används evidens inom alla verksamheter. Allt som görs i samhället idag baseras på kunskap i någon form. Framför allt har evidensbasering blivit viktigt inom hälso- och sjukvården, socialtjänsten och skolan. Men, även inom en så bred sektor som politik talar man nu om evidensbaserad politik.

Men jag som är humanist, hur skulle jag kunna använda detta?
– Ja, där skulle jag kunna räkna upp mycket. Till exempel för att förstå hur hela samhället påverkas av ny forskning. På våra kurser som är unika i Sverige får du verktyg för att både tekniskt utvärdera och kritiskt analysera olika forskningsresultat.

– Du får plötsligt en ingång i massa områden och kan jobba inom företag eller myndigheter som beslutsfattare, verksamhetsutvecklare, utredare och projektledare.

Men vad är grejen med att läsa en enstaka kurs i evidens? Ingår inte det redan i grundutbildningarna?
– Många grundutbildningar idag är ensidigt inriktade på antingen teknisk kunskap, eller bara humanistisk reflektion. Här hos oss får du läsa båda delarna och dessutom koppla ihop vetenskaperna vilket gör det otroligt spännande både för den som ska bli – eller redan jobbar som – humanist, sjuksköterska eller läkare.

– Dessutom får du läsa ihop med folk från vitt skilda grundutbildningar. Det är ju också givande och vidgar dina perspektiv.

www.youtube.com/watch

För mer information se gu.se/evidensbasering eller sök direkt på antagning.se