Laddar inför stor polarexpedition

Adam Ulfsbo, som är forskare vid Göteborgs universitet, beger sig inom kort till Arktis för att under tre månader delta i den stora polarexpeditionen MOSAiC. Den 27 januari bär det av.

1) Hur förbereder du dig inför resan?

– Förberedelserna, så här nära avresa, innebär mest dagligt arbete på institutionen för marina vetenskaper,En väl påpälsad Adam Ulfsbo i polarlandskap med isbrytare i bakgrunden. samt att se över packlistan med personlig materiel. Den vetenskapliga utrustningen är redan ombord på den tyske isbrytaren Polarstern som för närvarande ligger infrusen i packisen (den 13 januari: Position 87°N 109°O, temperatur: -28°C, vind: 10 m/s).

– Väl på plats i Tromsö så är det ytterligare tre dagars förberedelser med uthämtning av polarkläder, träningskurser i nödutrustning, säkerhet, kommunikation och datahantering. Det verkar som att det blir ett dopp i havet också! Sedan bär det av norrut från Tromsö med isbrytaren Kapitan Dranitsyn.

2) Vad förväntar du dig?

– Vanligtvis nås centrala Arktis med isbrytare under sommarhalvåret när isförhållandena är som mest förlåtande. Det innebär också att vår nuvarande förståelse av centrala Arktis främst är baserad på observationer från denna period, med undantag för ett fåtal övervintringskampanjer som de ryska isstationerna och SHEBA-projektet (Surface Heat Budget of the Arctic Ocean) 1997-98.

– Nu, under MOSAiC 2019-20, kommer vi att mäta, under ett års tid drivandes med packisen, det mesta som går att mäta inom meteorologi och marina vetenskaper. Det kommer att vara ganska krävande arbetsförhållanden ute på isen i mörker och kyla, men jag förväntar mig spännande vinterobservationer. Det ska bli mycket intressant att utvärdera våra observationer av det marina karbonatsystemet och biologisk syrgasmättnad tillsammans med övriga mätningar ombord för att förbättra vår förståelse av systemet som helhet.

3) Vad ser du mest fram emot?

– Nu ser jag mest fram emot att få kliva ombord på Polarstern och sätta igång. Övergången från polarnatt till när ljuset kommer tillbaka ska bli särskilt spännande.

Läs mer om expeditionen här>>
Man kan följa expeditionen med dagliga uppdateringar här:

Kontakt:
adam.ulfsbo@marine.gu.se