Jonas Gardell behåller tätpositionen på Twitter

Tre män i topp. Så ser prispallen ut när Medieakademin redovisar årets mest inflytelserika svenska twittrare i Twitterbarometern. Precis som förra året hamnar guldmedaljen hos Jonas Gardell, silvret går till Soran Ismail och bronspengen till Mark Levengood.

För andra gången har nu Medieakademin, i samarbete med Aitellu, tittat närmare på det svenska twittrandet och resultatet presenterades idag på Mediedagarna i Göteborg, Meg13. Till grund för analysen ligger variablerna antal följare, antal följares följare och antal retweets. Dessa sammanvägs sedan för att skapa listor på topptwittrare inom en rad olika kategorier som twitterkomet, politiker, journalister och komiker samt en topp tio-lista över de mest inflytelserika svenska twittrarna.

Analysen visar att den mest inflytelserike svensken på Twitter är författaren och komikern Jonas Gardell. Han följs av Soran Ismail och Mark Levengood. Och mansdominansen fortsätter vidare på listan. Den enda kvinnan som finns med bland topptwittrarna är melodifestivalaktuella Gina Dirawi på sjunde plats. Hon utses dessutom till årets twitterkomet.

Utrikesminister Carl Bildt, på sjätte plats, är ensam politiker på listan. Han är en flitig twittrare som länge har använt sig av kanalen. Marie Grusell, medieforskare vid Göteborgs universitet och som var med och presenterade barometern, beskriver hans twittrande som affärsmässigt och jämför med den norske statsministern Jens Stoltenberg som är mer personlig i sitt tilltal. Av alliansens fyra partiledare är det bara centerns Annie Lööf och kristdemokraternas Göran Hägglund som twittrar, och ingen av dem återfinns på toppfemlistan för politiker.

Vad är det som karakteriserar en bra twittrare?
– Det är en person som delar med sig och som kan formulera sig slagkraftigt på 140 tecken. Hen skapar engagemang och ger följarna en känsla av att vara delaktiga. De flesta som blir stora på twitter har med sig status, position, kapital och anseende från de traditionella medierna. En twittrare måste dessutom vara aktiv och uthållig för att lyckas, säger Marie Grusell.

Hur tror du att twitter kommer att utvecklas de kommande åren?
– Det finns en begränsning av hur många som kommer att använda sig av Twitter. Twitter är en ankdamm, men ankorna i den är väldigt högljudda.

Topp-tio: De mest inflytelserika twittrarna 2013

1. Jonas Gardell
  2. Soran Ismail
  3. Mark Levengood
  4. Fredrik Wikingsson
  5. Alex Schulman
  6. Carl Bildt
  7. Gina Dirawi
  8. Timbuktu
  9. Magnus Betnér
  10. Niklas Svensson

FAKTA TWITTER
Twitter skapades 2006 och i juli samma år registrerades det första svenska twitterkontot. Twitter fick sitt genombrott under det amerikanska presidentvalet 2008 när Barack Obama framgångsrikt använde kanalen för att nå ut till sina potentiella väljare. Året efter kom ordet ”twittra” med på Språkrådets nyordslista och samma år nämndes twitter för första gången i SVT:s Aktuellt. Idag finns 529 146 registrerade svenska konton, vilket är 62 procent fler än 2012, och det författades förra året 110 miljoner tweets från dessa konton.