Studenter under Welcome Day
Foto: Nils Pasi Nävert

Hjälper studenter att ta tillvara på sina vistelser

Att komma som student till ett nytt land, oavsett om det bara är för en utbytestermin eller för att läsa ett helt program, är ett stort beslut. Att befinna sig i ett ovant skolsystem med studier på vad som oftast inte är ens modersmål kan vara nog så utmanande och utöver det behöver studenter dessutom hitta bostäder, komma till rätta i en främmande kultur och hitta något att fylla sin fritid med.

Internationella studenter under Arrival Day
Foto: Nils Pasi Nävert

För att välkomna och hjälpa internationella studenter arbetar Welcome Services på Göteborgs universitet hårt inför varje terminsstart med Välkomstprogrammet. Programmet syftar utöver att välkomna nya studenter, bland att till att se till att de kommer tillrätta och hjälpa dem att hitta något att sysselsätta sig med utanför skolan. I programmet, som inför vårterminen 2020 ägde rum i slutet av januari, ingår Arrival Day, Welcome Day och Welcome Fair.

Annika Berntsson är handläggare på Welcome Services och jobbar bland annat med studentbostäder. Hon ansvarar också för Arrival Day, då merparten av terminens nya internationella studenter anländer i Göteborg. Studenterna erbjuds skjuts från flygplatsen, tågstationen och färjeterminalerna till Welcome Services kontor. Där bjuds de på kaffe och fika och kan pusta ut efter sina resor, samt får välkomstpåsar. De studenter som ska bo i universitetets studentbostäder kan också hämta nycklar till sina nya hem och få skjuts dit.
— Det är viktigt för oss att studenterna får ett bra mottagande när de kommer hit, och att de får ett bra första intryck av både Göteborg och universitetet.

Internationell student får Welcome Pack
Foto: Nils Pasi Nävert

Under Welcome Day hälsas studenterna välkomna av en rad olika talare i aulan i universitetets huvudbyggnad i Vasaparken. Där får de till exempel information om hur det fungerar att studera vid Göteborgs universitet, om studentkårerna, svensk kultur och svenskar. De får också möjligheten att ställa frågor till erfarna internationella studenter som redan har spenderat tid i Göteborg.

Nils Pasi Nävert, handläggare på Welcome Services, förklarar att det är viktigt att studenterna känner sig välkomna och uppskattade, såväl vid universitetet som i Sverige.
— När de lämnar Welcome Day hoppas vi att de ska känna just så, men också att de ska lämna salen med en känsla av ’jag är faktiskt här nu, jag klarade det.’ En första del av resan är över, med sin ovisshet kring antagning och stressen kring att flytta till annat land, och nu väntar en lugnare och stabilare men minst lika spännande andra del av resan. Om studenterna går från Welcome Day och känner allt det, så är jag nöjd.

Welcome Day
Foto: Nils Pasi Nävert

Att studera utomlands innebär såklart inte uteslutande skolarbete, en hel del tid spenderas också utanför föreläsnings- och seminariesalarna. För att hjälpa studenterna att göra något betydelsefullt av sin lediga tid anordnas Welcome Fair, en mässa där bland annat en rad organisationer, föreningar och studentkårer ställer ut för att komma i kontakt med internationella studenter och berätta om sina respektive verksamheter.
— Vi vill ge studenterna inspiration till fritiden och ge dem möjligheter att uppleva stadens och universitetets utbud, berättar Sara Grevsjö, administratör på Welcome Services och ansvarig för Welcome Fair.

Studenter under Welcome Fair
Foto: Nils Pasi Nävert

— Studenter som har en trevlig fritid trivs såklart bättre i staden och vid universitetet. Trivs de tillräckligt bra i staden kan de också inspireras till att stanna kvar i Göteborg även efter sina studier.

Publicerades första gången 17 februari 2020