Hedersdoktor prisas för humanistisk forskargärning

Den danska professorn Sten Ebbesen, hedersdoktor vid Göteborgs universitet, får Vitterhetsakademiens Gad Rausings pris för framstående humanistisk forskargärning. Utmärkelsen och prissumman på en miljon svenska kronor får han bland annat för sin originella filologiska och filosofiska forskning i historiska texter om antik och medeltida logik, semantik och kunskapsteori.

Sten Ebbesen. Foto: Thomas Melin.Sten Ebbesen utsågs 2013 till hedersdoktor vid Humanistiska fakulteten på Göteborgs universitet. Detta för att han sedan mitten av 1990-talet gjort en omfattande och varaktig insats för att stärka forskningen i klassiska språk och filosofihistoria vid universitetet.

Han är också en av forskarna i forskningsprojektet Representation och verklighet: Historiska och nutida perspektiv på den aristoteliska traditionen som pågår 2013–2019 vid Göteborgs universitet.

Exceptionell betydelse

De senaste 30 åren har Sten Ebbesen med stor framgång lett arbetet med att vidareutveckla forskningsmiljön inom klassisk filologi (tolkning och utgivning av latinska och grekiska texter) med inriktning mot antik och medeltida semantik, logik och metafysik vid Köpenhamns universitet.

Hans arbete är av exceptionell betydelse också för förståelsen av en central del av den europeiska filosofins historia från Platon och Aristoteles till renässansen. Vid sidan av den strikt vetenskapliga forskningen har Ebbesen även riktat sig till den danska allmänheten, inte minst genom ett flertal böcker och skrifter.

Ledande utgivare

Sten Ebbesen har fungerat som mentor och handledare för ett stort antal besökande studenter och unga forskare. Han har också varit ledare eller aktiv medlem i många skandinaviska och internationella projekt för tolkning och utgivning av medeltida filosofiska texter och forskning i deras verkningshistoria.

Efter holländaren L.M De Rijks död år 2012 är Sten Ebbesen förmodligen nu världens ledande utgivare av filosofiska texter från medeltiden. Priset på en miljon kronor delas ut av kung Carl XVI Gustaf i samband med Kungl. Vitterhetsakademiens årshögtid i Riddarhuset den 20 mars.