HDK-studenten Hanna Trygg har designat årets Varvetmedalj

I helgen är det dags för Göteborgsvarvet, världens största halvmaraton. När löparna går i mål belönas de med en Varvetmedalj, som för fjärde året i rad utformats av en student vid Högskolan för design och konsthantverk, HDK. Hanna Trygg på kandidatutbildningen i smyckekonst är konstnären bakom årets medalj.

Varvetmedaljen "Springa med vågorna".Årets Varvetmedalj: Hanna Tryggs design "Springa med vågorna".

Hanna Tryggs design "Springa med vågorna" röstades fram av löparna förra sommaren. Det blir nu den medaljen som väntar vid målgången i det 38:e Göteborgsvarvet den 20 maj.

Hanna Trygg.– Min ingångspunkt var vattnet som är närvarande både i loppet och i Göteborg som stad. Jag har också velat få med känslan av att alla gör sin egen resa även om banan är den samma, säger Hanna Trygg.

Sedan 2014 har Göteborgsvarvet samarbetat med HDK kring utformandet av Varvetmedaljen. Förutom Hanna Trygg, bidrog studenterna Felicia Riisager och Sara Bech-Hanssen med sina designidéer till årets Varvetmedalj.

– Studenterna har verkligen utmanat den traditionella medaljbranschen. Kul också med det stora engagemanget från löparna som med sina röster valde den medalj de vill ta emot efter målgång, säger Varvsgeneralen Bo Edsberger.

Filmklipp med Hanna Trygg där hon berättar om sin designidé