GU på Bokmässan med yttrandefriheten i centrum

– Vi, på Göteborgs universitet och akademin världen över, måste ta en ledande roll i kampen för den fria tanken och det fria ordet. Det sade rektor Pam Fredman när hon öppnade Bokmässans presskonferens om årets program som har temat yttrandefrihet.

Under ett år när Sverige kan fira världens äldsta tryckfrihetslagstiftning, 250 år, väljer Göteborgs universitet att agera på flera scener under Bokmässan och ämnet yttrandefrihet blir en stor del av programmet. I år är GU-projekten Global Free Speech och Scholars at risk delar av en temamonter om yttrandefrihet. Andra som bidrar till denna monter är Svenska Pen och ICORN.

– I mitt internationella engagemang märker jag tydligt av hotet mot yttrandefriheten. Utvecklingen på en del av världens universitet är inte positiv, sa Pam Fredman i sitt öppningstal.

Hon kunde därför inte nog betona ansvaret Göteborgs universitet har i att vara en stark röst för den fria tanken och det fria ordet. De många satsningar som universitetet gör på utbildning och forskning inom områden som berör demokrati och mänskliga rättigheter måste därför vara långsiktiga. En av dem är Global Free Speech, som i år arrangerar sex seminarier på bokmässan.

Göteborgs universitets seminarieprogram på bokmässan

Mer om Bokmässan