Göteborgs universitet lyfter samhällsviktig forskning i Almedalen

Korruption i Sverige, ohälsa i förorten, plastberg i våra hav, fotbollens roll för social utveckling, PISA som tveksamt mått på svensk skola och en åldrande befolkning som global utmaning. Det är några teman på seminarier som Göteborgs universitet arrangerar på Västsvenska Arenan i Almedalen.

– Almedalen är en fantastisk mötesplats. För universitetet är det ett tillfälle att lyfta samhällsviktig forskning och föra fram relevanta forsknings- och utbildningspolitiska frågor i möten med politiker och andra beslutsfattare, säger Pam Fredman, rektor vid Göteborgs universitet.

På Västsvenska Arenan 29 juni–4 juli samlas Göteborgs universitet, Chalmers, Göteborgs stad, Västra Götalandsregionen och Västsvenska Handelskammaren under ett tak. I Göteborgs universitets regi arrangeras totalt tio seminarier under veckan där forskare, politiker, filmare och representanter för organisationer, föreningsliv och näringslivet samtalar om aktuella samhällsutmaningar. Dessutom medverkar forskare och universitetsledningen i en rad andra seminarier runt om i Visby under Almedalsveckan.

Bland forskarna från Göteborgs universitet som medverkar på Västsvenska arenan syns bland andra:

• Sören Holmberg, seniorprofessor i statsvetenskap
  • Maria Jarl, ordförande i Lärarutbildningsnämnden
  • Kalle Boman, professor i filmisk gestaltning
  • Annika Rosengren, professor, klinisk medicin, hjärtforskare
  • Staffan I Lindberg, professor i statsvetenskap
  • Lena Gipperth, docent i miljörätt
  • Ingmar Skoog, professor i psykiatri och föreståndare för AgeCap
  • Henry Ascher, docent i barnmedicin
  • Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap

Dessutom medverkar:

Miljöminister Lena Ek (C) och Isabella Lövin (MP), EU-parlamentariker, på seminariet Plast har ingen plats i våra hav, måndag 30 juni, 15.00 – 16.00. Campus Gotland sal E31.

Ruben Östlund, prisade regissör och manusförfattare, på seminariet Kameran som verktyg för demokrati och delaktighet, tisdag 1 juli, 10.30 – 11.30. Campus Gotland, sal E35.

Kennet Andersson, bronsmedaljör i fotbolls-VM 1994, idag projektledare i IFK Göteborg, på seminariet Vilken roll kan fotbollen spela för en socialt hållbar utveckling? tisdag 1 juli, 15.00 – 16.00, Campus Gotland, sal E35.

Peter Honeth, statssekreterare på utbildningsdepartementet, på seminariet Vem ska bestämma vilka nya forskningsanläggningar Sverige ska ha. Tisdag 1 juli, 13.30 – 14.30, Campus Gotland, sal E31.

Barbro Westerholm (FP), riksdagsledamot och ledamot av Statens medicinsk-etiska råd på seminariet 75 är det nya 20 – en åldrande befolkning är en global utmaning. Onsdag 2 juli, 10.30 – 11.30, Campus Gotland, sal E31.

Bertil Östberg, statssekreterare, utbildningsdepartementet och Ulf P Lundgren, professor, Uppsala universitet på seminariet PISA 2012 – ett tveksamt mått på svensk skola. Torsdag 3 juli, 10.30 -11.30, Campus Gotland, sal E31.

För mer information:
Ann-Charlotte Hansson Schützer, pressansvarig i Almedalen, Göteborgs universitet, telefon: 076–618 63 90, e-post: ann-charlotte.schutzer@gu.se

Ulrika Lundin, pressekreterare, Göteborgs universitet, telefon: 031–786 67 05, 070–775 88 51, e-post: ulrika.lundin@gu.se