Fullt upp för Göteborgs universitet på Bokmässan

Intresserad av tryckfrihet, ordböcker i mobilen, förbjuden kärlek eller humor och karikatyr? Håll i så fall utkik efter Göteborgs universitet på Bokmässan, som i år storsatsar på seminarier, föredrag och olika sorters information.

Tyrone Martinsson. Foto: Johan Wingborg.Tyrone Martinsson är en av många forskare från Göteborgs universitet som deltar på Bokmässan. Foto: Johan Wingborg.

Tyrone Martinsson, universitetslektor på Akademin Valand, deltog exempelvis på fredagen i ett seminarium om en tvärvetenskaplig expedition till Svalbard.

– Resan gjordes i Linnélärjungen Anton Rolandsson Martins fotspår som 1758 gav sig iväg från Göteborg till Svalbard. Våra många intryck och upplevelser ska så småningom utmynna i en publikation och en utställning.

– Som forskare når man sällan en så bred publik som på Bokmässan, därför är det väldigt roligt att vara här. Men ljudnivån är jobbig, man blir fort trött.

Utvidgat utgivaransvar

Får man skriva vad man vill på social medier? Det var en fråga som Eva-Maria Svensson, professor i rättsvetenskap, diskuterade under seminariet Hatretorik och nakna bröst. Hon påpekade bland annat att med frihet följer ansvar.

Eva-Maria Svensson. Foto: Johan Wingborg.– Kanske borde ansvaret tydliggöras så att den som äger en plattform på nätet också har ansvar för alla inlägg som publiceras. Alternativet är att inte tillåta anonyma yttranden men det kanske inte heller vore så bra. Men vi måste komma på ett system som utvidgar utgivaransvaret även till internet.

– Det här var bara en av flera programpunkter där jag kommer att vara med. Bokmässans tema i år är ju yttrandefrihet som tas upp på en mängd olika sätt.

Normkritisk språkvård

Institutionen för svenska språket har en egen monter där bland andra Lena Lind Palicki från Språkrådet samtalade med doktorand Ylva Byrman om normkritisk språkvård.

Lena Lind Palicki och Ylva Byrman. Foto: Johan Wingborg.– Det handlar om att komma till rätta med språkliga brister som gör att människor känner sig exkluderade, som att säga ”person med missbruksproblem”, istället för ”missbrukare”. Jag noterar att publiken till stor del består av kvinnor och det kanske beror på att den här typen av språkfrågor ofta just handlar om att inkludera kvinnor i olika sammanhang, förklarade Lena Lind Palicki.

Redaktionsmöte inför publik

Ylva Söderström, Linus Ragnhage, Elin Öholm och Johan Sunegård. Foto: Johan WingborgFyra humaniststudenter, Ylva Söderström, Linus Ragnhage, Elin Öholm och Johan Sunegård, höll ett redaktionsmöte för tidskriften Somom, öppet för publik. Den intensiva diskussionen handlade om posthumanism och en eventuellt kommande kokbok.

Hur lär sig barn att läsa? Anna Lyngfelt, docent vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession, förklarade att det bland annat handlar om ”literacy”.

Anna Lyngfelt. Foto: Johan Wingborg.– Alltså om att inte bara kunna få ihop bokstäver till ord utan om att kunna läsa och skriva så bra att det blir en meningsfull verksamhet. Just nu medverkar jag i ett projekt om hur pojkar i åttan tillägnar sig texter i dataspelet World of Warcraft. Barn och unga läser nämligen mer än man kanske tänker på.

Var finns Göteborgs universitet?
Universitetet finns i Bokmässans stora Yttrandefrihetsmonter, C02:08, samt i monter B06:70. Dessutom finns institutionen för svenska språket i B01:08, institutionen för språk och litteraturer samt institutionen för litteratur, idéhistoria och religion i B07:74.
Studenter vid institutionen för kulturvetenskaper en egen monter.
För mer information: http://www.gu.se/bokmassan

Foto: Johan Wingborg