Studenter som sitter och studerar på Pedagogiska biblioteket
Foto: Natalie Greppi

Fortsatt många sökande till vårens utbildningar

Intresset för att studera på Göteborgs universitet är fortsatt stort. Över 39 000 personer har sökt till vårens utbildningar. Ansökningssiffrorna visar också att intresset för att bli läkare, tandläkare och sjuksköterska är stort.

Göteborgs universitet noterar ett högt söktryck med totalt 39 348 sökande till vårens kurser och program. Av de sökande valde 20 559 personer universitetet i första hand.

Anders Bohm är sektionschef på Sektionen för antagning. Han menar att ett ännu osäkert konjunkturläge är orsaken till det höga söktrycket.

Antalet sökande till vårens utbildningar är fortfarande många, bara 121 färre än förra året. Jag tror att det beror på ett fortsatt osäkert konjunkturläge efter pandemin, samt att Göteborgs universitet är ett populärt och attraktivt lärosäte att söka till.

Vårterminens fem mest sökta utbildningar är läkarprogrammet, psykologprogrammet, socionomprogrammet, sjuksköterskeprogrammet och tandläkarprogrammet.

Minskning nationellt

Totalt har drygt 242 000 personer sökt in till landets universitet och högskolor inför vårterminen, vilket kan jämföras med 257 336 personer förra året. Det är en minskning med 5,7 procent.

Nedgången i antalet sökande är störst i åldersgruppen 25–34 år, som minskar med nästan 10 000 personer jämfört med vårterminen 2021. Enligt Universitets- och högskolerådet (UHR) beror minskningen sannolikt på att de äldre har lättare att hitta jobb jämfört med för ett år sedan.

AV: Viktor Dahlgren