Forskning om musikens känslomässiga potential får fem miljoner från VR

Vetenskapsrådet (VR) har beslutat om projektbidrag i årets stora utlysning inom konstnärlig forskning. Drygt fem miljoner kronor, det näst största bidraget, går till ett forskningsprojekt vid Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet.

Av totalt 56 inkomna ansökningar har sex projekt beviljats bidrag, vilket ger en beviljandegrad på 11 procent. Sammanlagt har över 26 miljoner kronor för bidragsperioden 2019−2021 fördelats, varav drygt 5 miljoner (19 procent) tillfaller Göteborgs universitet och projektet Retoriska och romantiska affektiva strategier i musikaliska framföranden.

Maria Bania. Foto: Isabelle BaniaBakom ansökan står Maria Bania, professor i musikalisk gestaltning med inriktning interpretation. Hennes projekt utforskar och iscensätter de olika förhållningssätt som 1700-talets och det tidiga 1800-talets musiker använde för att känslomässigt nå fram till sina lyssnare.

− Vi blir ofta känslomässigt berörda av musik. Jag vill få bättre möjligheter att realisera musikens känslomässiga potential genom att förstå och behärska de strategier som utövare i olika kulturer har använt för att beröra sina lyssnare, säger Maria Bania.

Petra Frank, prefekt vid Högskolan för scen och musik, tycker forskningsfältet är mycket intressant för institutionens konstnärliga och pedagogiska utbildningar.

− De nya frågeställningar som forskningsprojektet kommer att formulera tror jag kan användas till att se hur vi kan fortsätta att utveckla våra konstformer så att de blir ännu mer angelägna och berörande, säger hon.

VR:s lista över beviljade bidrag till konstnärlig forskning

Foto: Isabelle Bania.