Forskare från GU bakom miljösmart hinder till Gothenburg Horse Show

Under Gothenburg Horse Show hoppar hästarna i världseliten över många olika hinder. Men bara ett består av tidningspapper. En grupp forskare vid Göteborgs universitet har tagit fram det återvinningsbara hindret Ecoestrian som även innehåller textil och musselskal.

Maria Sundin stående vid det återvinningsbara hindret Ecoestrian. Foto: Johan Wingborg.

− Jag har själv varit på Göteborg Horse Show sedan jag var i 10-årsåldern, så det är förstås jättekul ur mitt perspektiv som hästintresserad. Men jag hoppas också att hindret ska väcka intresse och skapa nya kontakter. Syftet är ju trots allt att stimulera till tänkande kring hållbar utveckling, och det är ett tema som jag gärna ser mer forskning kring, säger astrofysiker Maria Sundin, en av forskarna bakom det miljösmarta hindret.

Idén föddes när Lövsta Future Challenge, Svenska Ridsportförbundet och Gothenburg Horse Show i slutet av förra året utlyste en tävling som gick ut på att designa ett miljösmart hinder. Maria Sundin, som även arbetat med forskning kring hästar och hästsport, tog kontakt med tre kollegor som delade hennes hästintresse.

Ett hopphinder med stark identitet

Till gruppen knöts snabbt ytterligare två personer från universitetet som med sina kompetenser inom material, färg, design och konsthantverk kom att spela en stor roll för skapandet av hindret. En av dem var Carl-Johan Skogh, universitetslektor i design vid HDK – Högskolan för design och konsthantverk.

− Min första tanke var ”hörde jag rätt”, den andra ”självklart, ett hästhinder har jag aldrig gjort innan”. En naturlig del för mig var att via hindrets design skapa en stark identitet, men utifrån intresse och erfarenhet låg även utveckling av material och funktion nära. Design handlar om att se detaljer och helheter, säger han.

Den färdiga designen består till stor del av gamla dagstidningar. Foto: Johan Wingborg.

Den färdiga designen består till stor del av gamla dagstidningar. Bommarna är dekorerade med tidningspapper i stället för målarfärg, och de så kallade infångarna på hindrets sidor är buntade tidningar och tidningsinsvepta lådor. Dessutom ingår musselskal och en gammal arméfilt. Namnet på hindret är Ecoestrian vilket är en lek med orden Eco och Equestrian (ridsport på engelska).

Till forskarnas glädje vann deras bidrag tävlingen. Juryn fastnade för förslaget med motiveringen att det är en genuin innovation som är komposterbar och något helt nytt inom ridsporten.

Har väckt uppmärksamhet

Eftersom det inte fanns tid att bygga hindret fullt ut i de material som forskarna tog upp i sitt förslag, är hindret som nu finns på Göteborg Horse Show 2017 baserat på traditionella träbommar. Det är dock dekorerat med tidningspapper och återvunnen textil precis som i skissen till det ursprungliga tävlingsbidraget.

− Idén att konstruera ett miljövänligt hinder har väckt uppmärksamhet och några företag samt Universeum har hört av sig. Eventuellt kan hindret bli startpunkt för ny forskning och innovation, säger Maria Sundin.

För Carl-Johan Skoghs del har det varit intressant att se hur olika kunskapsområden så naturligt kunnat samarbeta kring en gemensam uppgift. Och han är nöjd inte bara med forskarnas hantverkskunskaper, utan även med slutresultatet.

− All produktion som kan visa prov på ett mer hållbart alternativ är bra. I grunden handlar det om att ändra vårt beteende och leva på de resurser som finns tillgängliga. Än finns det hopp.

Deltagande medarbetare från Göteborgs universitet:
Ingrid Martins Holmberg (filosofie doktor i kulturvård), Arja Källbom (doktorand i kulturvård), Carl-Johan Skogh (lektor i design), Kristina ”Snuttan” Sundell (professor i zoofysiologi), Maria Sundin (docent i teoretisk fysik), Angela Wulff (professor i marin ekologi).

För mer information:
Maria Sundin, telefon: 076-622 91 72, e-post: maria.sundin@physics.gu.se