Fler söker internationella masterutbildningar

Antalet sökande till de internationella masterprogrammen vid Göteborgs universitet ökar. Inför höstens terminsstart har cirka 4 500 personer skickat in en ansökan, vilket är ökning med 16 procent jämfört med hösten 2014. För samtliga svenska lärosäten är motsvarande siffra 12 procent. −

Det är en positiv utveckling för Göteborgs universitet och för den internationalisering som vår vision ger uttryck för, säger rektor Pam Fredman. Ökningen visar att våra internationella utbildningar är attraktiva.

Vid Göteborgs universitet finns ett 40-tal internationella masterprogram, där undervisningen sker på engelska. Utbildningen motsvarar två års heltidsstudier på avancerad nivå och riktar sig främst till internationella studenter som vill läsa en utbildning i Sverige, till exempel i kommunikation, mänskliga rättigheter eller internationell handel.

När ansökningstiden nu har gått ut står det klart att totalt 4 452 personer sökt ett internationellt masterprogram vid Göteborgs universitet, att jämföra med 3 836 i fjol. Det motsvarar en ökning med 586 personer eller 16 procent.

Sett till dem som har sökt en internationell masterutbildning i första hand är ökningen ännu större – över 34 procent. Sammanlagt 1 828 personer vill helst av allt gå på en internationell utbildning på avancerad nivå vid Göteborgs universitet jämfört med 1 360 personer höstterminen 2014.

Flest förstahandssökande har masterprogrammet Strategic Human Resource Management and Labour Relations (184 personer), följt av masterprogrammet Social Work and Human Rights (152 personer).

Mer information:
Christin Andersson, sektionsledare, sektionen för antagning, telefon: 031-786 4360, e-post: christin.andersson@gu.se