Claes Strannegård om robotar i DN

I DN:s artikel "Visst gör det ont när ett robothjärta brister" intervjuas filosofen och logikern Claes Strannegård om artificiell intelligens och medvetande.

Domedagsvisionerna är inte bara ett dramaturgiskt grepp i science fiction, utan det finns också riktiga farhågor i vetenskapsvärlden. Vissa forskare talar om en punkt i utvecklingen som kallas singulariteten, där de tekniska framstegen accelererar så snabbt att datorerna vi bygger själva kan bygga ännu smartare datorer. Och vad som händer då vet ingen.

– Det kan vara befogat att vara rädd för vad som kommer att hända om singularitetsvisionen kommer närmare verkligheten, säger Claes Strannegård

Strannegård är universitetslektor och arbetar för närvarande 50% med forskning på Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori och 50% på Chalmers vid Institutionen för tillämpad informationsteknologi.

Läs artikeln på DN:s kultursida.