AI-metod utses till en av årets mest spännande upptäckter inom optikforskning

Optics & Photonics News har valt Saga Saga Helgadóttirs forskning om deep learning för partikelspårning som ett av årets viktiga genombrott. – Detta har varit ett riktigt bra år för mig, forskningsmässigt. Min publicering som presenterar en ny AI-metod väckte mycket uppmärksamhet, säger Saga Helgadóttir, doktorand vid institutionen för fysik.

Forskningsartikeln i fråga, som nu i december hamnat på Optics & Photonics News årsbästalista för 2019, identifierar ett nytt sätt att implementera neurala nätverk och maskininlärning för att spåra partikelrörelse och studera omgivande mikromiljöer.

Saga Helgadóttir i ett laboratoriumEfter publiceringen i mitten av april kontaktades Saga Helgadóttir av både nationell och internationell press för att kommentera upptäckterna. Hon har även blivit inbjuden att besöka forskargrupper utomlands samt var talare vid AI in Health and Health in AI -konferensen i Göteborg i november.

För närvarande samarbetar Saga Helgadóttir med en grupp forskare vid Wallenberglaboratoriet. De utvecklar nya sätt att använda deep learning inom det medicinska området.

– Jag började mina doktorandstudier med att studera biohybrida mikrosimmare, men hamnade så småningom närmare artificiell intelligens och optik. Jag gillar det här området mycket, och den positiva responsen på min publicering tidigare i år har gjort det möjligt för mig att etablera mig inom AI-fältet.

Text: Carolina Svensson
Foto: Alessandro Magazzu.