Fysisk aktivitet, kondition och skolprestation – en studie i Bunkefloprojektet

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektägare
Centrum för hälsa och prestationsutveckling, Institutionen för kost- och idrottsvetenskap, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Institutionen för medicin, Sahlgrenska akademin

Kort beskrivning

Bunkefloprojektet har studerat sambandet mellan fysisk aktivitet och flertalet hälsomarkörer som benhälsa, kroppssammansättning och skolprestation. Det utvecklades som en interventionsstudie, där extra fysisk aktvitet infördes i några grundskolor och där effekten på olika hälsomarkörer följdes upp prospektivt och i jämfördelse mot kontrollskolor. Fysisk aktivitet, kondition och olika markörer på kardiometabol hälsa uppmättes vid två tillfällen. I samarbete med forskare i Bunkefloprojektet, har forskare vid IKI studerat samband mellan fysisk aktivitet, kondition och kardiometabol hälsa, dels ur ett metodperspektiv, dels för att tillämpa ny statistisk analys.

Deltagare

Interna: