Flera visselpipor utformade som små fåglar i blått och vitt.

MR-dagarna: Vill vi ha fler visselblåsare?

Samhälle & ekonomi

I december 2021 blir svenska myndigheter och företag skyldiga att inrätta en visselblåsarfunktion, med syfte att skydda dem som anmäler missförhållanden. Vi diskuterar konsekvenserna av den nya lagen och i panelen finns bland andra Anders Kompass, före detta diplomat och FN-tjänsteman, som avslöjade sexuella övergrepp utförda av FN-personal i Centralafrikanska republiken.

Seminarium
6 dec 2021
Svenska Mässan, Göteborg

Birgitta Niklasson, forskare vid Göteborgs universitet, moderator.
Joakim Berndtsson, forskare vid Göteborgs universitet, moderator.
Anders Kompass, ordförande IM, före detta diplomat och FN-tjänsteman.
Hayaat Ibrahim, tf generalsekreterare, Institutet mot mutor, IMM.
Jonas Attenius (S), oppositionsråd och gruppledare i kommunstyrelsen, Göteborgs kommun.
Sven-Ove Hansson, forskare, Kungliga Tekniska Högskolan.
Samhällsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet

Den 1 december 2021 förväntas EU:s visselblåsardirektiv bli svensk lag. Det innebär att myndigheter och företag blir skyldiga att inrätta en visselblåsarfunktion. Den nya lagstiftningen ska dels skydda de som anmäler missförhållanden mot trakasserier som kan innebära kränkningar av deras rättigheter. Dels gör skyddet för anmälare att det blir lättare att uppmärksamma, åtgärda och förhindra överträdelser av de mänskliga rättigheterna. Skyddet för visselblåsare kan också öka väljarnas insyn i offentliga verksamheter, vilket är grundläggande för demokratin.

Med avstamp i den nya lagstiftningen kommer panelen att diskutera visselblåsarfunktioner i en svensk kontext och ställer frågor som:

• Kommer lagstiftningen ge önskat resultat?
  • Vad kan vi göra på våra arbetsplatser för att visselblåsning inte behövs?
  • Hur kan vi skapa ett arbetsklimat där det är naturligt att påtala brister och föreslå förbättringar?