Karl Gerhard sjunger Den ökända hästen från Troja i sin revy på Folkan.

Från ”Fabian” till Kai Gullmar – revy, musik och politik

Kultur & språk
Samhälle & ekonomi

Ända sedan revyn introducerades vid 1700-talets marknader i Paris har den roat och upprört med anspelningar på aktuella, gärna politiska händelser – och emellanåt fallit offer för censur. Så även i Sverige där revyn tog form parallellt med den framväxande demokratin. Att roa publiken och oroa makthavarna är ingen oskuldsfull sak.

Seminarium
26 apr 2023
Plats
Jonsereds herrgård, William Gibsons väg 19, Jonsered
Antal platser
Begränsat

Bra att veta
Jonseredsseminarium.
Arrangör
Jonsereds herrgård Göteborgs universitet i samverkan med Svenska Visakademien, Folkuniversitetet och Litteraturbanken

Sverige har en av de starkaste revytraditionerna i världen med en glansperiod under 1920- till 1950-talet, med en förskjutning från den mer harmlösa folklustspelsrevyn till såväl lyxrevyn som den intimare satiriska revyn. Vad innebar denna utveckling? Hur knöt revyn an till samhälleliga och politiska frågor med dessutom skilda ideologiska förtecken? Vilken roll och betydelse fick revyn i ett större samtidssammanhang? Vilken ställning har revyn som kulturellt fenomen, och hur har traditionen förts vidare? Nedslag i revytraditionen från Nils Ferlins ”Busen Fabian” till Kai Gullmar.

David Anthin fil.dr. litteraturvetenskap
Tomas von Brömssen skådespelare och musiker
Marita Rhedin fil.dr. musikvetenskap
Kalle Lind författare och journalist
Olle Edström professor emeritus musikvetenskap
Ingela Hofsten journalist

INBJUDNINGAR
Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat.

ÖNSKAR DU DELTA?  VET NÅGON SOM VILL DELTA?
Är du som aktör intresserad och önskar att, i mån av plats, delta i seminariet? Har du en kollega eller samarbetspartner som skulle vilja delta? Maila ditt eller dennes intresse till jonseredsherrgard@gu.se tillsammans med namn, organisation och roll inom denna, samt ingång till seminariets ämne.