Vinjettbild på Pustervik

AW online: Omstart för världshandeln

Populärvetenskap
Samhälle & ekonomi

Vilka förändringar kommer vi att se inom världshandeln den närmaste framtiden, och vad innebär det för ett litet, exportberoende land som Sverige?

Webinar
23 feb 2021

Medverkande
Cecilia Malmström, doktor i statsvetenskap, gästprofessor vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet, tidigare EU-kommissionär med ansvar för handelsfrågor och Sveriges kandidat till generalsekreterare för OECD
Claes G. Alvstam, professor emeritus i ekonomisk geografi, Handelshögskolan, Göteborgs universitet
MODERATOR: Mattias Hagberg, journalist och författare
Arrangör
Samhällsvetenskapliga fakulteten och Folkuniversitetet i Göteborg

Coronapandemin slår hårt mot den redan ansatta världshandeln. Handelskriget mellan USA och Kina är långt ifrån löst, Brexit påverkar EU-ländernas relationer och protektionistiska tendenser sprider sig globalt. Samtidigt är Världshandelsorganisationen (WTO) i en djup kris. Allt detta i skuggan av en klimatkris som kräver nytänkande.

Välkommen på after work med forskare online!

Samtalet livesänds i Facebook-event, direkt från Pustervik i Göteborg, och spelas in utan publik.

After work med forskare är ett samarbete mellan Folkuniversitetet och Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet.

Med reservation för ändringar.