Göteborgs universitet
Bild
En student sitter och skriver vid ett litet runt bord jämte en stor glasruta. Bakom honom två andra studenter som skriver på laptopar.
Foto: Natalie Greppi
Länkstig

Dagböcker i undervisning

Att låta studenter skriva dagböcker kan vara ett användbart pedagogiskt verktyg i flera olika sammanhang. Här presenteras några erfarenheter från HTL-projektet som förhoppningsvis kan vara stöd för dig som högskolepedagog.

Att skriva dagbok kan ha många olika syften och kan användas på många olika sätt i kurser och på program. Det kan till exempel handla om att studenter skriver för att
(1) reflektera kring kursinnehåll, sitt eget lärande och utveckling i syfte att främja lärande,
(2) utvärdera en kurs eller utbildning, eller
(3) för att främja välmående.

Frågor att ställa i planeringen

Om du planerar att använda dagböcker i undervisningen kan de här frågorna vara till hjälp:

  • Vilket är syftet med att använda dagböcker?
  • Vem ska ta del av innehållet i dagböckerna?
  • Vilka etiska problem kan dagboksskrivandet medföra? Hur ska etiska risker hanteras/minimeras?
  • Över hur lång tid (och hur ofta) ska studenter skriva dagboken?
  • Vilka instruktioner ska studenterna få om dagboksskrivandet?
  • Ska dagboken skrivas i strukturerad eller ostrukturerad form?
  • Ska skrivandet/inlämnande av dagboken vara obligatoriskt?
  • Ska dagboken lämnas in? I så fall, hur?
  • Behöver något göras för att tillse god följsamhet, dvs att studenterna faktiskt skriver i dagboken? I så fall, vad?
  • Hur ska innehållet i dagböckerna analyseras?
  • Ska dagböckerna bedömas? I så fall, hur?
  • Hur ska slutsatser dras?
  • Hur ska dagboksskrivandet följas upp och utvärderas?

Vidare läsning

För dig som vill läsa mer om hur dagböcker har använts inom undervisning i högre utbildning är här några tips: 

Gleaves, A., Walker, C., & Grey, J. (2007). Using digital and paper diaries for learning and assessment purposes in higher education: A comparative study of feasibility and reliability. Assessment & Evaluation in Higher Education32(6), 631-643.

Gleaves, A., Walker, C., & Grey, J. (2008). Using digital and paper diaries for assessment and learning purposes in higher education: a case of critical reflection or constrained compliance? Assessment & Evaluation in Higher Education, 33(3), 219-231.

Hyttinen, M., & Suhonen, J. (2022). Using the Flipped Classroom and Learning Diary to Enhance Learning in Higher Education: Students' Experiences of Flipping the Basics of Law Course. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education33(3), 446-464.

Linton, M. J. A., Jelbert, S., Kidger, J., Morris, R., Biddle, L., & Hood, B. (2021). Investigating the use of electronic well-being diaries completed within a psychoeducation program for university students: Longitudinal text analysis study. Journal of medical Internet research23(4), e25279.

Chodzkienė, L. (2020). Diary as a Means for a Student to Discover a Country. Verbum11.

Vinjamuri, M., Warde, B., & Kolb, P. (2017). The reflective diary: An experiential tool for enhancing social work students’ research learning. Social Work Education36(8), 933-945.

Yang, Z., Tang, X., Duan, W., & Zhang, Y. (2015). Expressive writing promotes self-reported physical, social, and psychological health among Chinese undergraduates. International Journal of Psychology, 50(2), 128-134.