Solceller sätts upp på Campus Medicinareberget

SolcellerNära 4 000 kvadratmeter med solpaneler som genererar 675 000 kilowattimmar förnybar el varje år. Nu installerar Akademiska hus solceller på nio byggnader vid Campus Medicinareberget.

− Att Göteborgs universitets lokaler i ökande takt utrustas med förnybara energikällor som solceller är ett mycket positivt initiativ från Akademiska Hus som gynnar oss alla, säger Marie Smedbro, områdeschef för infrastrukturstöd vid Göteborgs universitet.

Akademiska hus investerar cirka tio miljoner kronor i de solcellsanläggningar som nu sätts upp på taken till de nio byggnaderna på Campus Medicinareberget. Solcellerna kommer tillsammans att producera energi som motsvarar vad en elbil kräver för att ta sig 75 varv runt jorden.

− I universitetets strategier för lokalförsörjning har vi sagt att vi själva och tillsammans med andra ska arbeta systematiskt med att spara energi och att minska belastningen på miljön. Detta är ett utmärkt exempel på hur ett bra samarbete med fastighetsägaren kan ge miljövinster för alla, säger Marie Smedbro.

Sedan tidigare har Akademiska Hus installerat solceller på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet som totalt genererar 25 000 kilowattimmar energi per år. De nio solcellsanläggningarna vid Medicinareberget kommer att vara driftsatta senast i slutet av 2020.