Regnbågsflaggor hissas på Göteborgs universitet

I slutet av maj kommer regnbågsflaggorna att hissas utanför universitetets huvudbyggnad. Enligt rektorsbeslut ska Göteborgs universitet i år medverka i HBTQ-festivalen West Pride, bland annat med medverkan i festivalens seminarieprogram.

Genom att bjuda in anställda och studenter att ta del av och medverka i West Prides seminarieprogram främjas arbetet för allas lika värde och lika rättigheter vid Göteborgs universitet. Planering pågår.
– Utgångspunkten är att lyfta fram aktuell forskning med anknytning till HBTQ-frågor. Vi kommer att ge mer information längre fram, säger Johanna Brunzell, kontaktperson för universitetets arbete med West Pride.

West Pride går av stapeln under perioden 28 maj till och med den 1 juni 2014. West Prides syfte är att synliggöra HBTQ-frågor och HBTQ-personers livssituation. Göteborgs universitet medverkar som stolt partner, för att visa att lärosätet stödjer arbetet för ett öppet samhälle samt är en aktiv och drivande aktör i frågorna.