- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Pernilla Ahlstrand
Pernilla Ahlstrand
Universitetslektor
IDPP LedningUniversitetslektor
Avdelningen allmän didaktik och pedagogiskt arbeteViceprefekt
Institutionen för didaktik och pedagogisk professionOm Pernilla Ahlstrand
Pernilla Ahlstrand disputerade 2014 med avhandlingen "Att kunna lyssna med kroppen- en studie av gestaltande förmåga inom gymnasieskolans estetiska program, inriktning teater"
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:735064/FULLTEXT01.pdf
Forskningsintresset innefattar kunskapsteoretiska frågor. Ahlstrand har arbetat med learning study som forskningsansats och fenomenografi som analysmetod, dels inom ramen för avhandlingsarbetet dels inom ramen för olika skolutvecklingsprojekt.
Projektledare På STUDS! Praktiknära Återkoppling – Studie av Teater-, Undervisning och Dans-Situationer.
Projektledare för genomfört ULF-projekt:
https://www.gu.se/beviljade-forskningsprojekt
Senaste publikationen:
Ahlstrand, P., & Andersson, N. (2021). Learning study - a model for practice-based research in a Swedish theatre classroom.Youth Theatre Journal, 2021, Vol. 35, Iss. 1-2, Pp. 115-.128,35(1-2), 115-128.
-
Articulating dance knowledge
a study investigating aspects of knowing when performing a parallel
pirouette
Pernilla Ahlstrand, Ninnie Andersson
Acta Didactica Norden - 2024 -
From tacit to explicit. A study exploring patterns of
variation.
Pernilla Ahlstrand, Ninnie Andersson
EARLI, SIG9, Book of Abstracts - 2024 -
Variation theory as teaching theory in the theatre
classroom
Pernilla Ahlstrand, Ninnie Andersson
EARLI, SIG9, Book of Abstracts - 2024 -
Embedded know-how in feedback: Studying performative knowing
in
theatre
Pernilla Ahlstrand, Ninnie Andersson
EARLI, SIG9 Book of Abstracts - 2024 -
Återkoppling i teaterundervisning
– innefattande lärarens professionella
omdöme
Pernilla Ahlstrand, Michael Norlind
DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift - 2024 -
Didaktiska interventioner och återkopplingssituationer för utvecklad
undervisningspraktik
Pernilla Ahlstrand, Ninnie Andersson
Book of abstracts - 2023 -
Variation theory as teaching theory. In hope for a sustainable classroom concerning assessment
(SIG9)
Pernilla Ahlstrand
Book of abstracts - 2023 -
Variationsmönster i dansundervisning – lektionsdesign med learning study som
forskningsansats
Ninnie Andersson, Pernilla Ahlstrand
Nordic Journal of Dance - 2022 -
Action (re)call in the theatre classroom,
Sweden
Pernilla Ahlstrand
The Routledge Companion to Drama in Education - 2022 -
On BOUNCE! Practice-based feedback - A Study of Theater, Teaching and Dance
Situations
Pernilla Ahlstrand
The 10th IDIERI Conference - July 2022 - University of Warwick International Drama in Education Research Institute - 2022 -
På STUDS! Praktiknära återkoppling – studie av teater-, undervisnings- och
danssituationer
Pernilla Ahlstrand, Ninnie Andersson
Dramaforskning i Sverige (DiS) Stockholms universitet 27-28 oktober 2022 - 2022 -
On BOUNCE! Practice-based feedback – A study of Theatre, Teaching and Dance
Situations
Pernilla Ahlstrand, Ninnie Andersson
EARLI Sig 9, Stockholm 2022 - 2022 -
Kroppsligt erfarande av att kunna driva sin vilja i teater-undervisning på
gymnasiet
Pernilla Ahlstrand, Ninnie Andersson
I rörelse Estetiska erfarenheter i pedagogiska sammanhang - 2022 -
Återkoppling - undervisningens
kärna
Pernilla Ahlstrand
Högskolepedagogisk konferens i Göteborg (HKG 2021) - 2021 -
Learning study - a model for practice-based research in a Swedish theatre
classroom
Pernilla Ahlstrand, Ninnie Andersson
Youth Theatre Journal - 2021 -
Från att ’lyssna’ till
att ’skapa
gemensam
kontakt’
Pernilla Ahlstrand, Ninnie Andersson
DRAMA- Nordisk dramapedagogisk tidsskrift - 2021 -
Förmågan att kunna samspela – en studie gällande teater- kunnande på
gymnasiet
Pernilla Ahlstrand
Forskning om undervisning och lärande - 2021 -
A method called action(re)call. How and why we use
it
Pernilla Ahlstrand
Ride-the Journal of Applied Theatre and Performance - 2020 -
Undervisningens kärna-
återkoppling
Pernilla Ahlstrand
Att undervisa i teater - 2020 -
Från att göra till att
kunna
Pernilla Ahlstrand
Att undervisa i teater - 2020 -
Att undervisa i
teater
Pernilla Ahlstrand, Jens Remfeldt
2020 -
Kvalitativa aspekter av gestaltande redovisning - exemplet
teater
Pernilla Ahlstrand
EDUCARE - 2020 -
Bedömning av kunnande i dans och teater inom
gymnasieskolan
Pernilla Ahlstrand, Ninnie Andersson
Konferens program - 2019 -
Action(re)call: A method researching
knowing-in-action
Pernilla Ahlstrand
Konferens program - 2019 -
Action(re)call: a method researching knowing
-in-action
Pernilla Ahlstrand
Konferens program - 2019 -
Bedömning och bedömningsformer av konstnärliga uttryck och gestaltande
redovisningar
Ninnie Andersson, Pernilla Ahlstrand, Peter Hasselskog
Konferensprogram och abstrakt - 2018 -
Learning Study i musik, årskurs
5
Pernilla Ahlstrand
Programfolder, Nationell konferens om den praktiknära skolforskningens teori och praktik - 2018 -
Pedagogiskt
utvecklingsprojekt��
Pernilla Ahlstrand
Presenterat på DiS, Dramaforskning i Sverige, Stockholm 181026 - 2018 -
Analysing the object of learning, using phenomenography: Music education in Swedish grade five
classrooms
Pernilla Ahlstrand
International Journal for Lesson and Learning Studies - 2018 -
De estetiska ämnenas didaktik Utmaningar, processer och
protester
Pernilla Ahlstrand
2018 -
Begreppsliggörande av specifikt
undervisningsinnehåll
Pernilla Ahlstrand
Konferensprogram - 2018 -
Att artikulera det tysta i dans, musik och
teater
Pernilla Ahlstrand
e17 – tyst kunnande eller bara tystnad? – tacit knowing or just plain silence? - 2017 -
Spegelövningen som exempel på begreppsutveckling i
praktiken.
Pernilla Ahlstrand
Presenterat på DiS, Dramaforskning i Sverige - 2017 -
Man ser på kroppen att de hör
pulsen
Pernilla Ahlstrand
Venue - 2016 -
To listen with your
body
Pernilla Ahlstrand
BUKS– Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur - 2016 -
Utveckling av ämnesspecifikt kunnande vid scenisk
produktion
Pernilla Ahlstrand
Konferensprogram Ämnesdidaktiska broar - 2016