Göteborgs universitet
Länkstig

Avdelningen för ämnesdidaktik med inriktning naturvetenskap och teknik

På avdelningen forskar och undervisar vi om undervisning och lärande inom naturvetenskap, teknik, hållbar utveckling, samt om bedömning av kunskaper i naturvetenskap och teknik.

Avdelningens verksamhet

Vi arbetar med undervisning och forskning i ämnesdidaktik inom naturvetenskap och teknik och utbildar lärare som ska undervisa i de naturvetenskapliga ämnena i grundskolan och gymnasiet.

Att förstå förutsättningarna för lärande och undervisning om teknikens och naturvetenskapens begrepp, modeller, teorier och system förbereder kommande generationer på att delta i diskussioner och beslutsfattande. Det leder också till personlig utveckling och fördjupat engagemang i frågor om miljöförstöring, klimatförändringar och biologisk mångfald. Lika viktiga är ämnesövergripande frågeställningar som har med normer, värden och språk att göra, samt med kunskap om och känsla för naturen, och förståelse för ekologiska samband.

Bedömning och prov

Återkoppling till elever är avgörande för att utveckla och förbättra all undervisning. Därför är forskning om bedömning, bedömningsstöd och PISA-prov en viktig del av verksamheten på avdelningen. 

Vi får även uppdrag från myndigheter och har projekt i samverkan med förskolor och skolor.

Områden för forskning och undervisning

Exempel på de forsknings- och undervisningsområden vi är aktiva inom. Inom varje område finns exempel på verksamhet och kontaktuppgifter till områdets kontaktpersoner.

Orm i utbildning på Universeum
Foto: Universeum
Studenter som skriver
Lärandemiljö på Universeum
Foto: Universeum

Aktuellt

För närvarande arbetar avdelningen bland annat med:

  • Bedömningsstöd i naturvetenskap och ansvarar för den svenska utprovningen av PISA:s naturvetenskapliga del.  
  • Nätverksmedel från Riksbankens jubileumsfond Nordiskt nätverk för studier av praktiker och policy i lärarutbildningens examensarbeten i Norden (Maria Åström och Ali Yildirim)

  • Erasmus+-projekt med mål att stärka lärares möjligheter att undervisa elever om klimat på ett framgångsrikt sätt i europeiska högstadie- och gymnasieskolor. Developing Competencies of Teachers to integrate Climate Literacy Education in European Schools" (Climateracy)

  • Forskningsprojekt med Umeå universitet ”Peripheral Visions: When global agendas meet Nordic energy” (Ebba Lisberg Jensen)

  • Ett pågående Erasmus+-projekt: NBS Academy är en internationell praktikgemenskap för att integrera utbildning om och i naturbaserade lösningar (NBS) i lärarutbildning och lärares professionsutveckling. Läs mer om NBS Academy