Avdelningen för ämnesdidaktik med inriktning naturvetenskap och teknik
På avdelningen forskar och undervisar vi om undervisning och lärande inom naturvetenskap, teknik, hållbar utveckling, samt om bedömning av kunskaper i naturvetenskap och teknik.
Avdelningens verksamhet
Vi arbetar med undervisning och forskning i ämnesdidaktik inom naturvetenskap och teknik och utbildar lärare som ska undervisa i de naturvetenskapliga ämnena i grundskolan och gymnasiet.
Att förstå förutsättningarna för lärande och undervisning om teknikens och naturvetenskapens begrepp, modeller, teorier och system förbereder kommande generationer på att delta i diskussioner och beslutsfattande. Det leder också till personlig utveckling och fördjupat engagemang i frågor om miljöförstöring, klimatförändringar och biologisk mångfald. Lika viktiga är ämnesövergripande frågeställningar som har med normer, värden och språk att göra, samt med kunskap om och känsla för naturen, och förståelse för ekologiska samband.
Bedömning och prov
Återkoppling till elever är avgörande för att utveckla och förbättra all undervisning. Därför är forskning om bedömning, bedömningsstöd och PISA-prov en viktig del av verksamheten på avdelningen.
Vi får även uppdrag från myndigheter och har projekt i samverkan med förskolor och skolor.
Områden för forskning och undervisning
Exempel på de forsknings- och undervisningsområden vi är aktiva inom. Inom varje område finns exempel på verksamhet och kontaktuppgifter till områdets kontaktpersoner.
För närvarande arbetar avdelningen bland annat med:
- Bedömningsstöd i naturvetenskap och ansvarar för den svenska utprovningen av PISA:s naturvetenskapliga del.
-
Nätverksmedel från Riksbankens jubileumsfond Nordiskt nätverk för studier av praktiker och policy i lärarutbildningens examensarbeten i Norden (Maria Åström och Ali Yildirim)
-
Erasmus+-projekt med mål att stärka lärares möjligheter att undervisa elever om klimat på ett framgångsrikt sätt i europeiska högstadie- och gymnasieskolor. Developing Competencies of Teachers to integrate Climate Literacy Education in European Schools" (Climateracy).
-
Forskningsprojekt med Umeå universitet ”Peripheral Visions: When global agendas meet Nordic energy” (Ebba Lisberg Jensen)
-
Ett pågående Erasmus+-projekt: NBS Academy är en internationell praktikgemenskap för att integrera utbildning om och i naturbaserade lösningar (NBS) i lärarutbildning och lärares professionsutveckling. Läs mer om NBS Academy.
Nationella resurscentra
- Biologi - Nationellt centrum för biologiundervisning
- Fysik - Nationellt ResursCentrum för Fysik (NRCF)
- Kemi - Kemilärarnas resurscentrum (KRC)
- Teknik - Nationellt resurscentrum för teknikundervisning i skolan (CETIS)
- Naturvetenskap och teknik - Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik (NATDID)
Fristående kurser
- Artificiell intelligens (AI) som verktyg i undervisning (Extern länk)
- Att konstruera och använda skriftliga prov i grund- och gymnasieskola (Extern länk)
- Medborgarskap, sociala värderingar och etik i utbildning för hållbar utveckling (Extern länk)
- Naturvetenskap och teknik för lärare åk 4-6 (Extern länk)
- Undervisning för hållbar utveckling i ett globalt perspektiv (Extern länk)