Maria Alkhede
Universitetsadjunkt
Institutionen för pedagogik, kommunikation ochOm Maria Alkhede
Undervisningsintressen:
Som universitetsadjunkt undervisar jag i matematikdidaktik och specialpedagogik. Mitt huvudsakliga undervisningsinnehåll handlar om att upptäcka nyttan och nöjet med matematiken i dess olika former för att sedan förvalta den vidare i det livslånga lärandet.
Maria är även doktorand inom Barn och Ungdomsvetenskap vid GU (tidigare inom forskarskolan ForFa vid Malmö universitet).
Det övergripande syftet med avhandlingsarbetet är att fördjupa kunskaper om vad och hur barn och elever i förskola och förskoleklass erbjuds lära och utveckla om tal, antal och räknefärdigheter. Maria är en av medlemmarna i Camilla Björklunds projekt SATSA.
-
Kartläggning av matematikundervisning om tal i
förskoleklass
Camilla Björklund, Jessica Elofsson, Anna-Lena Ekdahl, Angelika Kullberg, Maria Alkhede, Ulla Runesson Kempe
Rapport från projektet SATSA - 2022 -
Inkluderande matematikdidaktik i
förskolan
Ann-Charlotte Lindgren, Maria Alkhede
Specialpedagogisk verksamhet - för ALLA barn i förskolan - 2021 -
Aritmetik i förskolan - en studie av taluppfattningens betydelse för
matematikundervisningen
Maria Alkhede
2021 -
Preschool Children’s Learning Opportunities Using Natural Numbers in Number Row
Activities
Maria Alkhede, M. Holmqvist
Early Childhood Education Journal - 2021 -
Dokumentation för utveckling och lärande av
matematik
Maria Alkhede, Camilla Björklund
I I. Pramling Samuelsson & N. Pramling (Red.), Förskollärares egen forskning. Praktiska exempel. - 2020 -
Teaching finger patterns for arithmetic development to
preschoolers
Camilla Björklund, Maria Alkhede, Angelika Kullberg, Maria Reis, Ference Marton, Anna-Lena Ekdahl, Ulla Runesson
Proceedings of MADIF 11The eleventh research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education, Karlstad, January 23–24, 2018 - 2018 -
Strumpor, symboler och strukturer – algebra i förskolan och i
förskoleklassen
Maria Alkhede, Camilla Björklund
Nämnaren - 2017 -
Sharpening the Focus on Numbers and Counting: Preschool Educators Differentiating Aspects of Mathematical Knowledge for
Teaching
Camilla Björklund, Maria Alkhede
Mathematics Teacher Education and Development - 2017