Anneli Larsson
Om Anneli Larsson
Bakgrund
Jag är lektor vid Institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet. Disputerad i psykologi med avhandlingen Interviewing Child Witnesses, Göteborgs universitet, 2005.
Varit verksam som lektor sedan 2005 vid bland annat National Institutes of Health, Bethesda, USA; Cambridge University, UK; Polishögskolan i Solna; Högskolan i Borås; Linköpings universitet och Linnéuniversitetet.
Mina uppdrag som polisanställd och civil brottsutredare i operativt polisarbete under drygt fem år var bl.a. barnförhörsledare och samordnare av multidisciplinär samverkan.
Var projektledare i regeringsuppdraget Utvärdering av barnahus 2018-2019 då jag besökte och utvärderade Sveriges barnahus. Länk: https://www.barnafrid.se/kunskapsbank/slutrapport-utvardering-av-barnahus-2019/
Forskningsintresse
Mitt forskningsintresse har inriktning mot utveckling och utvärdering av effektiva förhörs- och samtalsmetoder. Jag är framförallt intresserad av hur barnförhörets multidisciplinära kontext kan stärka utsatta gruppers rättigheter och samtidigt främja berörda yrkesgruppers uppdrag.
Associate member of the PROMISE Barnahus network. Länk: https://www.barnahus.eu/en/
Undervisning och handledning
Undervisar på socionomprogrammet och handleder uppsatser på C- och masternivå.
Publikationer i urval
Hildebrand Karlén, M., Green, J., Larsson, A., & Gudjonsson, G. H. (2020). Time and Alcohol Do Not Change Everything: How Intoxicated Witnesses Perceive Aggression in Intimate Partner Violence, Journal of Interpersonal Violence, Feb, 1–26.
Teoh, Y-S., Yang, P-J., Lamb, M. E., Larsson, A. S. (2010). Do human figure diagrams help alleged victims of sexual abuse provide elaborate and clear accounts of physical contact with alleged perpetrators? Applied Cognitive Psychology, 24, 287–300.
Larsson, A. S. & Lamb, M. E. (2009). Making the most of information-gathering with children. Infant and Child Development, 18, 1–16.
Lamb, M. E., & Larsson, A. S. (2006). Developmentally appropriate interview techniques. In B. Brooks-Gordon and M. Freeman (Eds.), Law and Psychology: Current Legal Issues, Vol 9 (pp. 143-153). Oxford, UK: Oxford University Press.
Larsson, A. S. (2005). Interviewing child witnesses. Doctoral dissertation, Department of Psychology, Göteborg University, Sweden.