Göteborgs universitet
25 frågor och svar

19. Kan fiskråvaran i fodret ersättas?

Det är svårt att helt utesluta fiskingredienser i foder till fisk som normalt lever av fisk. Då skulle fisken helt enkelt inte må bra. Men en stor del kan ersättas, och ersätts också, med andra ingredienser. Att hitta bra, alternativa foderråvaror så att mängden fiskråvaror i fodret kan minska är ett viktigt led i arbetet mot ett hållbart vattenbruk. Det är också en inriktning som stöds av både EU och nationella forskningsråd.

Utvecklingen av nya fiskfoder går snabbt, andelen fiskingredienser i laxfoder har sedan början på 1990-talet sjunkit kraftigt (mellan 1992 och 2010 sjönk andelen med 25 procent). Fodrets stora andel av odlingskostnaden, ansvarstagande foderproducenter liksom stigande priser på fiskmjöl och fiskolja driver på utvecklingen där fiskmjöl och fiskolja byts ut mot andra typer av protein och fett, i första hand vegetabiliska råvaror. Sojaprotein liksom solrosolja, linfrö, raps, ärtor och olika bönor hör till det som används.

Effekter på fiskens hälsa och välfärd när de matas med olika foder studeras av foderföretag, forskningsinstitut och universitet. Forskning visar att om fisken skall äta vegetabiliska ingredienser mår den bäst om flera sorters vegetabiliskt protein ingår i fodret. Fodret kan inte bara innehålla obehandlat mjöl från sojabönor då det har visat sig öka risken för inflammationer i fiskarnas tarmar. För att fisken ska tåla sojan krävs att den raffineras, vilket gör sojan till en relativt dyr foderingrediens. Sesamolja liksom andra ingredienser i olika vegetabilier har å andra sidan visat sig motverka tarminflammation och ha en positiv effekt på fiskens immunförsvar.

Foder med ökad mängd vegetabiliska proteiner och fetter är ett bra, första steg. Sökandet efter alternativa foderkällor fortsätter. I Sverige pågår flera forskningsprojekt, bland annat utvecklas mjöl baserat på blåmusslor. Musslorna växer i havet och är naturlig föda för många fiskar, de innehåller många av de unika marina ämnena, och passar därför bra som fiskfoder. Att bättre utnyttja slaktrens och andra biprodukter från fiske och vattenbruk är viktigt. Även proteinrikt mjöl från mikrosvampar och andra mikroorganismer testas med lovande resultat.

Relaterat innehåll:

> Produktion av musselmjöl