Göteborgs universitet
Musiklärarstudenten Melker Alexandersson vid ett trumset
Musiklärarstudenten Melker Alexandersson ger personliga tips inför antagningsproven.
Foto: Johan Wingborg

"Bjud på dig själv. Ha koll på detaljerna"

Melker Alexandersson, som går första året på ämneslärarprogrammet i musik med inriktning pop&rock, ger tips och råd inför det digitala antagningsprovet. 2020 gjorde han provet, som är uppdelat i två delar.

Sång- och kompprov

Du får två låtar som du ska spela in på video. Första låten får du på noter och den andra via en ljudfil. Du sjunger till eget ackompanjemang på gitarr eller piano till båda låtarna. I sång- och kompprovet ingår också ett teoriprov.

Vänta inte

– Ta tag i det med en gång när du får låtarna. Vänta inte. Då har du möjlighet att repa in dem ordentligt. Jag tänkte på det som ett uppspel.

Ta en paus

– Om du behöver göra flera omtagningar – ta en paus och kom tillbaka sen. Annars blir du bara trött och det kommer att synas på filmerna.

Be om hjälp

– Om du har möjlighet, be någon om hjälp med filmningen. Jag fick hjälp av min pappa. Annars går det naturligtvis bra att ställa upp mobilen på någon form av stativ.

Var noga med detaljerna

– I den ena låten ska du visa att du har förmågan att ta ut en låt på gehör. Lyssna ordentligt på låten flera gånger. Var inte lat. Ha koll på detaljerna i låten. Den andra låten ska du spela efter noter. Var noga med notbilden och melodin och att lägga rätt ackord.

Foto: Johan Wingborg

Huvudinstrumentprov

Melkers tips nedan gäller dig som söker inriktningarna pop&rock, improvisation eller världsmusik. Du ska öva in minst en valfri låt på ditt huvudinstrument inom den inriktning du söker, samt minst en låt till en musikbakgrund som du väljer från en lista.

Välj något du gillar

– När det gäller den valfria låten tror jag att det är viktigt att du väljer en låt som du verkligen tycker om att spela. För att inte göra det svårare än det är. Själv valde jag Strangers av Sigrid, som jag spelade mitt huvudinstrument, trummor, till. Jag lyssnade på musiken i hörlurar samtidigt som jag spelade.

Tänk på strukturen

– Den andra låten får du välja från en lista – jag valde The Weight av The Band. Lyssna ordentligt, se till att få ordning på formen och känslan. Jag gjorde ingen kompskiss, men så här i efterhand skulle jag nog ha satsat på att strukturera upp det lite mer innan.

Se de digitala fördelarna

– Utnyttja fördelarna med att provet är digitalt. Du slipper pressen och kan göra provet i lugn och ro. Du kan ta om låtarna några gånger. Jag tog om allt minst en gång. En av inspelningarna gjorde jag om säkert tio gånger.

Var dig själv

– Försök vara dig själv och göra ditt bästa. Försök få med vem du är. Bjud på dig själv, det är ändå människor som du spelar för. Försök beröra dem som ska lyssna på dig.

Text: Johan Kollén