Sanna Eklund
Om Sanna Eklund
Bakgrund
• Doktorand i offentlig förvaltning sedan april 2015 • Pol. Master i offentlig förvaltning, inriktning ledning och styrning Förvaltningshögskolan 2014 • Fil. Kand. statsvetenskap, Internationella samhällsvetarprogrammet, Linnéuniversitetet 2010
Pågående forskning
Jag deltar i ett forskningsprojekt med fokus på skolan och professioner. Syftet med projektet är att bringa kunskap om organisatoriska och styrningsmässiga konsekvenser av reformer inom skolan som har som mål att stärka lärarprofessionen. Inom projektet studerar vi förstelärar- och lektorsreformens mottagande inom skolan på lokal nivå och möjligheten att från externa håll stärka en profession.
Jag är intresserad av hur förutsättningarna för professionstyrning ser ut i förhållande till olika styrningslogiker som är rådande inom skolan. En viktig aspekt är hur managementideal, iform av exempelvis ökat fokus på ledaregenskaper inom offentlig sektor, inverkar på möjligheter till professionalisering av yrkesgrupper. Skolan är även influerad av en tydlig marknads/brukarlogik, vilket ses ytterligare bidra till komplexitet i den kontext som olika former slår ned i.
Undervisning
* Metodtillämpning
* Ekonomistyrning
* Styrsystem, organisation och bedömning för förskollärare
* Handledning av uppsatser
-
Kommunala digitaliseringsstrategier inom
skolan
-
Mellan styrning och
autonomi
-
Om att leverera uthållighet - Lerums kommuns arbete med
pandemin
-
To strengthen or to shatter? On the effects of stratification on professions as
systems
Johan Alvehus, Sanna Eklund, Gustaf Kastberg Weichselberger
Public Administration - 2021 -
New Public Professional Organisationalism Towards new professional, managerial and cliental roles as exemplified in Swedish
schools
Sanna Eklund
2021 -
To co-opt or to be co-opted? The role of professional elites in strengthening professional control vis-à-vis
clients
Sanna Eklund
Professions and Professionalism - 2021 -
Organizing Professionalism – New Elites, Stratification and Division of
Labor
Johan Alvehus, Sanna Eklund, Gustaf Kastberg Weichselberger
Public Organization Review - 2020 -
Förstelärarna har stärkt
professionen
Gustaf Kastberg Weichselberger, Sanna Eklund
Pedagogiska magasinet - 2019 -
Inhabiting institutions: Shaping the first teacher role in Swedish
schools
Johan Alvehus, Sanna Eklund, Gustaf Kastberg Weichselberger
Journal of professions and organization - 2019 -
Lärarkåren och förstelärarna. Splittrad, stärkt och styrd
profession.
Johan Alvehus, Sanna Eklund, Gustaf Kastberg Weichselberger
2019 -
First teachers – stratification in Swedish
schools
Johan Alvehus, Sanna Eklund, Gustaf Kastberg Weichselberger
2017