Jasmine Bylund
Om Jasmine Bylund
Forskningsintressen
Mina huvudsakliga forskningsintressen rör flerspråkighet i samhälle och skola, med särskilt fokus på språkliga praktiker och ideologier kopplade till språkliga hierarkier, ojämlikhet och social rättvisa. Jag undersöker hur olika språk och språkliga repertoarer värderas och påverkar individer och grupper, samt hur dessa processer bidrar till att forma maktstrukturer och tillgång till utbildning och arbete. Jag är även intresserad av utbildningssociologiska aspekter av språk och tillhörighet, samt ämnesdidaktiska dimensioner av flerspråkighet och hur dessa kommer till uttryck i policy, undervisning och lärande.
I december 2022 disputerade jag med avhandlingen Everyday Language Practices and the Interplay of Ideologies, Investment and Identities – Language Use and Dispositions among Young Adolescents in Multilingual Urban Settings. https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/73698 I min avhandling utforskade jag ungas språkanvändning utanför skolan och hur mönster i daglig språkanvändning och exponering samspelar med investering i språk, språkideologier och formandet av ungas identiteter. Studien genomfördes mellan 2019–2021 med ungdomar i årskurs sex och sju på skolor i flerspråkiga och segregerade områden i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Jag är för närvarande involverad i forskningsprojektet Unga svenskar och engelska som leds av Liss Kerstin Sylvén (IPS) och Pia Williams (IPKL). https://www.vr.se/swecris.html#/project/2021-04389_VR
Tillsammans med Clara Palm vid Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi (GU) driver jag även ett pågående forskningsprojekt om användning av språktester vid rekrytering av personal i olika kommunala verksamheter.
Undervisning
Jag undervisar i språkdidaktik på kurserna i engelska på grund- och ämneslärarprogrammet F-3,4-6 och 7-9/Gy. Utöver det undervisar jag i vetenskapsteori och metod på personalvetarprogrammet vid institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, GU. Jag är även kursansvarig för den första verskamhetsförlagda kursen på VAL/ULV programmet samt undervisar i lärandeperspektiv på VAL/ULV-kursen Grundläggande professionskunskap samt handleder magisteruppsatser inom speciallärarprogrammet.