Länkstig

Erik Andersson

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Besöksadress
Västra Hamngatan 25
41117 Göteborg
Postadress
Box 300
40530 Göteborg

Om Erik Andersson

Erik Andersson är filosofie doktor och docent i pedagogik, legitimerad grund- och gymnasielärare samt i högre utbildning utnämnd till excellent lärare. Han har varit verksam som lärare i grundskolan, inom olika lärarutbildningsprogram, specialpedagogprogrammet, fristående kurser i pedagogik, magisterprogram i pedagogik samt inom högskolepedagogik och högskolepedagogisk utvecklingsenhet. Nu är han främst verksam inom forskarutbildning, rektorsprogrammet, masterprogrammet i pedagogik samt inom uppdragsutbildning och uppdragsforskning med fokus på skol- och undervisningsförbättring, pedagogiskt ledarskap, kollegialt lärande och barns/elevers demokratiska delaktighet i skolan.

Andersson har haft och har uppdrag inom offentlig sektor och civilsamhället. Han har bland annat medverkat i utbildningsdagar och konferenser, högskolepedagogisk verksamhetsutveckling, kompetensutvecklingsinsatser, uppdragsutbildningar och skolutvecklingsprojekt i frågor om bland annat sociala medier, politiska samtal, värdegrund, fullföljda studier, kollegialt lärande, pedagogiskt ledarskap, delaktighet och bedömning. Andersson har medverkat i statliga, regionala och kommunala sammanhang i pedagogiska frågor om demokrati, politisk delaktighet och barn- och ungdomspolitik samt inom skolövergripande och forskningsbaserad skol- och undervisningsförbättring. Han har även medverkat inom föreningsidrotten och bidragit i frågor om lärande, delaktighet, fostran, barnrättsfrågor, värdegrund, ledares och föräldrars påverkan på barn och ungdomars socialisation och lärande. Dessutom har Andersson under många år haft uppdrag som processledare/stödjare inom förvaltningsövergripande och lokal skol- och undervisningsförbättring. Extern samverkan med främst skolhuvudmän - från huvudmanna-/förvaltningsnivå till klassrumsnivå - utgör en naturlig del av yrkesutövningen som forskare och lärare.

Forskningsintressen

Andersson bedriver forskning inom skol- och undervisningsförbättring, pedagogiskt ledarskap och kollegialt lärande med ett särskilt fokus på barns och elevers demokratiska delaktighet i dessa processer. Forskningen involverar skolchefer, verksamhetsutvecklare, rektorer, mellanledare, lärare, barn och elever i olika skolformer - från förskola upp till vuxenutbildning. Teoretiskt influeras forskningen av pragmatismen (John Dewey), agonismen och politisk teori (Chantal Mouffe och Hannah Arendt), komplexitetstänkande och läroplansteori.

Pågående forskningsprojekt

Skolförbättring tillsammans – barns och elevers delaktighet som demokratisk kraft i förbättring av utbildningen (treårigt projekt, 2024-2026). Detta är ett projekt som sker i samarbete med skolförvaltningar, förskolor, anpassade grundskolor, fritidshem, grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning i Sverige. Forskningen sker tillsammans med förvaltningsledningar (skolchefer, verksamhetsutvecklare, utbildningschefer), rektorer, mellanledare, lärare, barn och elever. Syftet med projektet är att bidra med fördjupad kunskap om hur barns och elevers delaktighet i skol- och undervisningsförbättring, från klassrumsnivå till förvaltningsnivå, kan bli en demokratisk kraft och bidra till de ingående verksamheternas samlade förmåga att stärka utbildningskvalitet, hantera förändringar och problem. Skol- och undervisningsförbättring betraktas som en viktig del av skolans demokratiska uppdrag. Andersson är projektledare och forskare i projektet. Utgångspunkten för den del av projektet som syftar till att också bidra till verksamhetsutveckling bygger på konceptet och boken Kollegialt lärande för skol- och undervisningsförbättring - ett helhetsperspektiv.

Publikationer

Lista på publikationer i Google Scholar.