Innehåll i VFU-kursen - information för verksamheter
Under 20 veckor får studenterna praktisk erfarenhet och utvecklar sina färdigheter med handledning och lärande i team. Så här är kursen upplagd.
Under 20 veckor får studenterna praktisk erfarenhet och utvecklar sina färdigheter med handledning och lärande i team. Så här är kursen upplagd.
VFU-terminen omfattar 20 veckor. Arbetstiden för studenten är densamma som för heltidsanställd personal hos er.
I arbetstiden ingår det för studenten, förutom de egna arbetsuppgifterna, handledning, seminarier, studiebesök, föreläsningar, litteraturstudier, dagboksskrivande samt tid för reflektion.
Inom VFU-kursen finns flera ansvarsområden och personer som en handledare kommer i kontakt med. På den här sidan beskriver vi rollerna som finns.
Kursansvarig
Kursen har två lärare som har det övergripande ansvaret för planeringen, genomförandet och utvecklingen av kursen. Dessa kallas för kursansvariga.
Ansvariga för platsrekrytering
Uppgiften för dessa är att rekrytera VFU-platser till de studenter som ska genomföra sin VFU-kurs i Sverige. Detta sker huvudsakligen innan kursens start, men i sällsynta fall också under terminens gång.
Seminarielärare
Under VFU-kursen är studenterna indelade i seminariegrupper, vilka träffas några gånger per termin. Till varje seminariegrupp är en specifik lärare kopplad. När en handledare har frågor eller behov av stöd är det till seminarieläraren hen ska vända sig. Det är också seminarieläraren som handledaren träffar vid mittutvärderingen.
Efter avslutad VFU-kurs förväntas följande av studenten:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Under VFU-terminen deltar studenterna i fem obligatoriska seminarier. De planerar och genomför också fältbesök för studenter på termin 1.
Dessa uppgifter kompletteras med följande skriftliga inlämningar:
Individuell lärandeplan
Lärandeplanen formuleras av studenten i nära samråd med sin VFU-handledare. Denna ska innehålla en planering över vilka arbetsuppgifter studenten kan tänkas observera, planera och utföra under terminens gång. En tydlig koppling till kursens lärandemål ska finnas. Lärandeplanen ska också innehålla ett kontrakt mellan student och handledare.
Reflektionsprotokoll
Studenterna visar för läraren vad som togs upp på de studentledda seminarierna och hur det som togs upp kopplas till kurslitteraturen.
Individuell skriftlig reflektionsuppgift
Studenten ska beskriva och reflektera kring en situation, ett fall, ett fenomen eller dylik med hjälp av litteraturen. Reflektionsuppgiften är på åtta sidor och behöver därför vara mycket avgränsad. Studenten gör med fördel råd om vilket tema som ska behandlas med sin VFU-handledare, men kan i slutändan välja fritt.
Studiehandledning
Studenten ska också förbereda sig på handledningstillfällen med sin handledare. Studiehandledningen innehåller tre metoder:
Interprofessionellt lärande (IPL) är ett moment där studenter från olika utbildningsprogram på Göteborgs universitet tränar på att samverka i team kring verkliga patienter/klientfall. I träningsmomentet beaktar de olika professionerna samma situation men bidrar med olika perspektiv.
Målet är att de ska lära av och om varandra, få en bättre helhetsbild av patient/klientarbetet samtidigt som de blir stärkta i sin egen profession. Sedan ett antal år tillbaka har Institutionen för socialt arbete ingått i ett samarbete med Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Institutionen för neurovetenskap och fysiologi och institutionen för medicin vid Sahlgrenska akademin (SA) kring utveckling av interprofessionellt lärande (IPL-teamträning) inom programmen arbetsterapeut, dietist, fysioterapeut, logoped, sjuksköterska och socionom.
Detta samarbete syftar till att ge studenten, under sin VFU, möjlighet att genom teamträning öka förståelsen för egen och andra professioners kompetensområden. Totalt rör det sig om cirka 10-20 socionomstudenter per termin och ett 20-tal VFU-handledare som är involverade i IPL-träningsmomentet.