Lärande, text och språk
Språket spelar en central roll för att kunna utvecklas och delta i en skriftbaserad skola och i en vidare betydelse i ett skriftbaserat samhälle. Nya teknologier och en omfattande invandring har ökat behovet av kunskap om hur språk och skrift tillägnas och fungerar genom nya teknologier och för människor med olika språklig och kulturell bakgrund. Temaområdet Lärande, text och språk har till uppgift att stödja forskning inom detta område.
Temaledare är docent, universitetslektor Anna Nordenstam institutionen för litteratur, idéhistoria och religion och universitetslektor Sylvana Sofkova Hashemi, institutionen för didaktik och pedagogisk profession.
Högre seminariet Lärande, Text och Språk (LTS), VT 2020
Under våren hålls seminarierna på Humanistiska fakulteten.
Tisdag 28 januari kl. 15.15–17.00 Lokal: C 362
Agneta Pihl lägger fram en text ur sin kommande avhandling prel. titel Indicating intellectual/ emotional state in narrating: Onomatopoeia, gesturing and explicating practices in children´s oral storytelling.
Tisdag 3 mars kl. 15.15–17.00 Lokal: C 362
Johan Revelj lägger fram en text ur sin kommande avhandling om boksamtal, Text, kunskap och ansvar – sekventiell analys av kunskapsanspråk i romanläsares samtalsinteraktion.
Tisdag 14 april kl. 15.15–17.00 Lokal: C 362
Tillsammans med CUL-tema TEKNO: framlägg av Elin Ericsson
Tisdag 2 juni kl. 15.50–17.00 Lokal: C 362
Anna Backman presenterar sin studie som är genomförd vt 20 om bilderböcker i förskolan
Ola Henricsson lägger fram ett utkast till en analys av videoobservationer där tolv grundskollärare berättar muntligt i olika ämnen.
Väl mött!
Sylvana Sofkova Hashemi & Anna Nordenstam, temaledare