Charlotte Arkenback-Sundström
Universitetsadjunkt
Institutionen för pedagogik ochOm Charlotte Arkenback-Sundström
Charlottes forskningsområde är vuxenutbildningens digitalisering med fokus på hur informationsteknologi förändrar arbete och arbetsbaserad utbildning inom servicesektorn. I serviceyrken är det personliga mötet med kunder, gäster och brukare en del av yrkespraktiken, när arbetsplatser digitaliseras utmanas och förändras det analoga personliga mötet. Med detaljhandeln som exempel undersöker Charlotte i sin forskning dels hur informationsteknologi förändrar butikssäljares arbete med det personliga kundmötet i uppkopplade varuhus. Dels vilken betydelse informationsteknologi har i arbetsbaserad utbildning för butikssäljare i uppkopplade varuhus. Charlotte har ett särskilt intresse för digitala kommunikationsformer i undervisning och lärandesituationer och en av hennes studier handlar om instruktionsfilmer som undervisningspraktik i arbetsbaserat lärande.
Charlotte är legitimerad speciallärare och lärare i matematik och NO och har arbetat inom olika utbildningsformer sedan1990, bland annat grundskola, gymnasium och vuxenutbildning. Charlotte har bred erfarenhet av distansundervisning och arbetar sedan 2016 som virtuell lärare och specialpedagog inom vuxenutbildningen. Bland annat har Charlotte medverkat i Skolverkets och NCMs film om undervisning med digitala verktyg.
Charlotte är, sedan september 2017, doktorand i Tillämpad Informationsteknologi med inriktning mot utbildningsvetenskap vid IT-fakulteten, institutionen för tillämpad IT och är antagen till Forskarskolan i utbildningsvetenskap vid Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning (CUL). Hon har också deltagit i den nationella Forskarskolan för digitala teknologier i utbildning, GRADE. Huvudhandledare är Mona Lundin, docent vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, bihandledare är Urban Nuldén, docent vid institutionen för tillämpad IT och Tomas Lindroth, doktor vid institutionen för tillämpad IT.
-
A Postdigital Perspective on Service Work: Salespeople’s Service Encounters in the Connected
Store
Charlotte Arkenback-Sundström
Postdigital Science and Education - 2022-01-01 -
Workplace Learning in Interactive Service Work: Coming to Practice Differently in the Connected Service
Encounter
Charlotte Arkenback
- 2022-01-01 -
Teaching as pedagogical
praxis
Stephen Kemmis, Christine Edward-Groves, Rachel Jakhelln, Sarojni Choy, Gun-Britt Wärvik, Lisbeth Gyllander Torkildsen, Charlotte Arkenback-Sundström
Pedagogy, Education, and Praxis in Critical Times. Mahon, K., Edwards-Groves, C., Francisco, S., Kaukko, M., Kemmis, S., Petrie, K. (Eds.) - 2020-01-01 -
Critical Imaginaries and Reflections on Artificial Intelligence and Robots in Postdigital K-12
Education
S Hrastinski, Charlotte Arkenback-Sundström, A D. Olofsson, S Ekström, Elin Ericsson, G Fransson, J Jaldemark, T Ryberg, L-M Öberg, A Fuentes, U Gustafsson, N Humble, P Mozelius, M Sundgren, Marie Utterberg
Postdigital Science and Education - 2019-01-01 -
TECHNOLOGY AND INFORMATION TECHNOLOGY IN WORK-BASED TRAINING OF SALESPERSONS - A RETROSPECTIVE STUDY OF RETAIL CHECKOUT TRAINING AND
LEARNING
Charlotte Arkenback-Sundström
13TH INTERNATIONAL TECHNOLOGY, EDUCATION AND DEVELOPMENT CONFERENCE (INTED2019) - 2019-01-01 -
What are we Educating Towards? Sales Assistants' Work in Digitalised Brick and Mortar
Stores
Charlotte Arkenback-Sundström
Proceedings of the 12th annual International Conference of Education, Research and Innovation. Paper i ICERI2019 Proceedings. - 2019-01-01 -
Work-Based Learning in a Digitalised Retail Checkout Practice Through the Lens of the Theory of Practice
Architectures
Charlotte Arkenback-Sundström
Vocational Education and Training Research, Vol. II. Proceedings of the European Conference on Educational Research (ECER) 2019, Vocational Education and Training Network (VETNET) - 2019-01-01 -
Working as a Salesperson in the Digital Mobile Checkout - is it still to be regarded as an unskilled
work?
Charlotte Arkenback-Sundström
Proceedings of the 25th ALM Conference: Boundaries and Bridges: adults learning mathematics in a fractured world. Mathematics conference incorporating NANAMIC 2018. Paper in ALM25 Proceedings - 2019-01-01 -
Work-Based Training of Salespersons - A retrospective study of Retail Checkout Training and
Learning
Charlotte Arkenback-Sundström
Proceedings of the 13th International Technology, Education and Development Conference, Paper i INTED2019 Proceedings - 2019-01-01 -
Arbetsplatsförlagt lärande i Kassan – att tillägna sig en digitaliserad
yrkespraktik
Charlotte Arkenback-Sundström
Att utveckla utbildningspraktiker - Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer - 2019-01-01 -
Teaching as Professional Practice. At the symposium: Pedagogy, Education and Praxis: An eleven-year progress report from an international research network. At the ECER conference, September 2019 in
Hamburg.
Kemmis Stephen, Rachel Jekhelln, Charlotte Arkenback-Sundström, Gun-Britt Wärvik
At the symposium: Pedagogy, Education and Praxis: An eleven-year progress report from an international research network. At the ECER conference, September 2019 in Hamburg. - 2019-01-01 -
Matematik? – Nej, det handlar bara om sunt förnuft och rätt attityd. En studie av matematikinnehållande aktiviteter i lärlingsvux inom
detaljhandeln
Charlotte Arkenback-Sundström
- 2017-01-01