Charlotte Arkenback-Sundström
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik ochOm Charlotte Arkenback-Sundström
Bakgrund Charlotte Arkenback (ämneslärarexamen åk 4-9, Gy, speciallärarexamen med specialisering matematikutveckling, fil.lic. i pedagogiskt arbete och fil.dr i tillämpad IT med inriktning mot utbildningsvetenskap) är forskare och universitetsadjunkt vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs Universitet sedan 2021. Charlotte har en bakgrund som speciallärare och lärare i matematik och NO och har arbetat inom olika utbildningsformer sedan1990, bland annat grundskola, gymnasium, vuxenutbildning och folkbildning. 2013-2017 var hon medlem i den nationella forskarskolan Yrkesämnenas didaktik vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet. Charlotte avlade licentiatexamen 2017 på en avhandling som handlade om matematikinnehållande aktiviteter och kompetenser i lärlingsvux till butikssäljare. 2017-2022 var hon medlem i forskarskolan CUL - centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning vid Institutionen för tillämpad IT, Göteborgs universitet samt den nationella forskarskolan GRADE - digitala teknologier i utbildning (2018-2021). 2022 disputerade hon på en avhandling om hur digitaliseringen förändrar butiksanställdas kompetens och lärande.
Forskning Charlottes övergripande forskningsintresse rör kommunikation, lärande och digitala teknologier i utbildning, fortbildning och professionella verksamheter. Med utgångspunkt i hur digitaliseringen transformerar servicesektorn som kännetecknas av personliga möten, innefattar detta ett intresse för hur digitala teknologier som digitala medarbetare, artificiell intelligens och sakernas internet förändrar roller, arbete och lärande i servicemötet.
Charlotte ingår i forskningsgrupperna: Centre for Retailing vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet och Yrkesutbildning vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik samt de internationella forskningsgrupperna PEP - Pedagogy, Education & Praxis (teorin om praktikarkitekturer) och ALM - Adults Learning Mathematics.
Från och med november 2022 har Charlotte en tvåårig postdok-anställning som finansieras av Handelsrådet där hon arbetar med projektet Butikssäljares kompetensutveckling för det uppkopplade kundmötet. En av de utmaningar som handelsbranschen står inför när digitaliseringen av servicemötet transformerar hur varor och tjänster köps och säljs rör butikssäljares kompetensutveckling. När digitala teknologier som exempelvis digitala medarbetare, artificiell intelligens och sakernas internet introduceras för att fläta samman digital och fysisk handel förändras roller och aktiviteter i det fysiska servicemötet. Syftet med projektet är att genom aktionsforskning tillsammans med butikspersonal utforska hur digital säljutbildning och kompetensutveckling som adresserar roller och kompetenser i det uppkopplade servicemötet kan utformas.
Undervisning Charlotte har omfattande erfarenhet av distansundervisning och som virtuell lärare och specialpedagog inom vuxenutbildningen. Bland annat har Charlotte medverkat i Skolverkets och NCMs film om undervisning med digitala verktyg. Hon undervisar på specialpedagog-, speciallärar- och yrkeslärarprogrammen och är kursledare för matematikkurserna i speciallärarprogrammet, specialisering mot matematikutveckling.
Nyckelord: Lärande i arbetslivet, aktionsforskning, praktikteorier, teorin om praktikarkitekturer, digitala teknologier i arbete och lärande, vuxnas lärande med fokus på matematiksvårigheter.
-
YouTube as a site for vocational learning: instructional video types for interactive service work in
retail
Charlotte Arkenback
Journal of Vocational Education and Training - 2023 -
A Postdigital Perspective on Service Work: Salespeople’s Service Encounters in the Connected
Store
Charlotte Arkenback-Sundström
Postdigital Science and Education - 2022 -
Workplace Learning in Interactive Service Work: Coming to Practice Differently in the Connected Service
Encounter
Charlotte Arkenback
2022 -
Teaching as pedagogical
praxis
Stephen Kemmis, Christine Edward-Groves, Rachel Jakhelln, Sarojni Choy, Gun-Britt Wärvik, Lisbeth Gyllander Torkildsen, Charlotte Arkenback-Sundström
Pedagogy, Education, and Praxis in Critical Times. Mahon, K., Edwards-Groves, C., Francisco, S., Kaukko, M., Kemmis, S., Petrie, K. (Eds.) - 2020 -
Critical Imaginaries and Reflections on Artificial Intelligence and Robots in Postdigital K-12
Education
S Hrastinski, Charlotte Arkenback-Sundström, A D. Olofsson, S Ekström, Elin Ericsson, G Fransson, J Jaldemark, T Ryberg, L-M Öberg, A Fuentes, U Gustafsson, N Humble, P Mozelius, M Sundgren, Marie Utterberg
Postdigital Science and Education - 2019 -
TECHNOLOGY AND INFORMATION TECHNOLOGY IN WORK-BASED TRAINING OF SALESPERSONS - A RETROSPECTIVE STUDY OF RETAIL CHECKOUT TRAINING AND
LEARNING
Charlotte Arkenback-Sundström
13TH INTERNATIONAL TECHNOLOGY, EDUCATION AND DEVELOPMENT CONFERENCE (INTED2019) - 2019 -
What are we Educating Towards? Sales Assistants' Work in Digitalised Brick and Mortar
Stores
Charlotte Arkenback-Sundström
Proceedings of the 12th annual International Conference of Education, Research and Innovation. Paper i ICERI2019 Proceedings. - 2019 -
Work-Based Learning in a Digitalised Retail Checkout Practice Through the Lens of the Theory of Practice
Architectures
Charlotte Arkenback-Sundström
Vocational Education and Training Research, Vol. II. Proceedings of the European Conference on Educational Research (ECER) 2019, Vocational Education and Training Network (VETNET) - 2019 -
Working as a Salesperson in the Digital Mobile Checkout - is it still to be regarded as an unskilled
work?
Charlotte Arkenback-Sundström
Proceedings of the 25th ALM Conference: Boundaries and Bridges: adults learning mathematics in a fractured world. Mathematics conference incorporating NANAMIC 2018. Paper in ALM25 Proceedings - 2019 -
Work-Based Training of Salespersons - A retrospective study of Retail Checkout Training and
Learning
Charlotte Arkenback-Sundström
Proceedings of the 13th International Technology, Education and Development Conference, Paper i INTED2019 Proceedings - 2019 -
Arbetsplatsförlagt lärande i Kassan – att tillägna sig en digitaliserad
yrkespraktik
Charlotte Arkenback-Sundström
Att utveckla utbildningspraktiker - Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer - 2019 -
Teaching as Professional Practice. At the symposium: Pedagogy, Education and Praxis: An eleven-year progress report from an international research network. At the ECER conference, September 2019 in
Hamburg.
Kemmis Stephen, Rachel Jekhelln, Charlotte Arkenback-Sundström, Gun-Britt Wärvik
At the symposium: Pedagogy, Education and Praxis: An eleven-year progress report from an international research network. At the ECER conference, September 2019 in Hamburg. - 2019 -
Matematik? – Nej, det handlar bara om sunt förnuft och rätt attityd. En studie av matematikinnehållande aktiviteter i lärlingsvux inom
detaljhandeln