Kultur och estetik
Frågor om kultur, estetik och materialitet är centrala både ur ett utbildningsvetenskapligt perspektiv och i studier kring barns och ungas vardagslärande. Under flera decennier har forskningen också strävat efter att förstå barns och ungas meningsskapande inom dessa områden genom att inkludera både skola och fritid.
Forskningsintresset inom temat riktas därmed mot studier av estetiska och praktiska ämnen/lärprocesser/konstnärliga uttryck i förskola, grundskola och gymnasieskola, men även barns och ungas vardagskulturella utryck i en alltmer globaliserad och digitaliserad värld.
Mer specifikt intresserar sig temat för pedagogiska och didaktiska utmaningar i klassrumssituationer och andra lärandekontexter, men fokus riktas även mot lärande i relation till utmaningar i det samtida samhället.
Frågor om genus, social inkludering, gränsöverskridande interaktion och identitetsskapande är centrala för temat. Olika teoretiska angreppssätt används, såsom exempelvis sociokulturella, socialkonstruktionistiska, kulturvetenskapliga och posthumanistiska perspektiv. Doktorander och forskare från konstnärliga, utbildningsvetenskapliga och humanistiska fakulteterna är för närvarande aktiva i temat. Förutom reguljära doktorandseminarier anordnar temat även öppna seminarier och konferenser utifrån aktuella frågor och texter inom ramen för forskningsintresset.
Temaledare
Carina Borgström-Källén, Högskolan för scen och musik
Dawn Sanders, IDPP - Avdelningen ämnesdidaktik med inriktning naturvetenskap och teknik
CUL-temat Kultur och estetik
hösten 2021
Höstens seminarier ligger på tisdagar kl. 13-16
Plats och innehåll meddelas senare.
- Seminarium 1: 5 oktober
- Seminarium 2: 2 november
- Seminarium 3: 30 november
- Seminarium 4: 14 december
Välkomna!
Carina Borgström Källén & Dawn Sanders