Göteborgs universitet
Två personer står på en balkong
Foto: Stig Magnus Thorsén

Det är kul att spela skurk...

Emma Johansson och Johanna Fredriksson gick ut kandidatprogrammet i opera våren 2019. Under arbetet med sin slutproduktion svarade de på några frågor om vad som blev en banbrytande version av Dido and Aeneas där Henry Purcells 1600-talsopera möter nykomponerad musik.

Vilka roller spelar ni?

EMMA: Jag gör Sorceress, en sorts trollkvinna som vill störta drottningen Dido och ta över hennes rike med hjälp av ett gäng häxor. Det är jättekul att få testa att spela skurk istället för de typiska sopranrollerna. Och så spelar jag en liten roll som heter Second Woman.

JOHANNA: Jag gör hovdamen Belinda, som också är Didos syster. Och så spelar jag Häxa 1.

Den här produktionen skiljer sig från en traditionell uppsättning. Hur?

EMMA: Vår klass består av bara kvinnor, så vi kommer utgå från den ursprungliga versionen som spelades på en flickskola i England på 1600-talet. Och så har Paula af Malmborg Ward komponerat ny musik som operan byggs ut med. Hon komponerar i sin stil och inte som Purcell.

JOHANNA: Det nya blandas med det gamla. Det kommer vara ganska speciellt att höra 1600-talsmusik och sedan övergången till det moderna. Och så kommer världsmusikstudenterna att improvisera musik utifrån Purcells idéer som en inledning till föreställningen.

EMMA: Ofta när man vill förnya en opera tar man den som den är och placerar den i en annan tid, men här lägger vi till nya delar och bygger ut den. Jag har aldrig sett något sådant förut och tycker det ska bli väldigt kul. Jag tror att det är en bra grej för operagenren att testa nya grejer.

I berättelsen ingår en drottning av Kartago, häxor och den romerske guden Jupiter. På vilket sätt skulle det här vara relevant för en modern publik?

JOHANNA: Tidslösa relationer mellan karaktärerna, den omöjliga kärleken mellan Dido och Aeneas, hämnd och maktbegär från häxorna. Man kan känna igen sig i känslorna.

EMMA: Jag tror att människor alltid dragits till sådant som inte är verkligt, något annat än vår vardag. Vi har alltid berättat sagor från andra världar. Om man tittar på vad som går på bio idag så ser man väldigt mycket superhjältar och övernaturligt.

Vad får publiken vara med om?

JOHANNA: Något helt nytt med väldigt speciell och blandad musik. Jag tror det blir väldigt gripande, en intensiv story.

EMMA: En unik operaupplevelse, någon man inte väntar sig från en slutproduktion. Jag tror att både den vana publiken och de som inte har sett mycket opera kommer att kunna finna det väldigt intressant.

Vem vill ni ska komma?

EMMA: Klart att det vore kul om det kommer regissörer och folk från operahus. Men såklart är det viktigast att vänner och familj kommer.

JOHANNA: Jag vill också att människor som inte brukar gå på opera ska komma på den här. Det är nog en bra förstaopera, ganska lättillgängligt. Och så är den på engelska, som många förstår.

Vad betyder slutproduktionen för er?

EMMA: Den är viktig. Det kommer inte plötsligt, utbildningen har förberett oss för arbetslivet och det här är en försmak på arbetslivet.

JOHANNA: Vi har fått en stabil grund i utbildningen, så nu känns det inte så nervöst. Det är meningen att göra det som en riktig produktion, alla smådelarna som regi och kostym och så vidare är som på riktigt.

OBS: Missa inte dokumentären "The Making of Dido and Aeneas", en dokumentär i 4 delar.