Foto: Evelina Rönnbäck

Rätten till utbildning och arbete

Den 23-25 november 2023 arrangeras Mänskliga Rättighetsdagarna på Helsingborg Arena. Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet är en av medarrangörerna och deltar med flera programpunkter på årets tema: Rätten till utbildning och arbete. Studievägledare, studenter och lärare från våra utbildningsprogram kommer också att finnas på plats i vår monter. Välkommen!

Mänskliga rättighetsdagarna (MR-dagarna) är Europas största samverkansarena för mänskliga rättigheter och en mötesplats för akademi, politik, förvaltning, civilsamhälle, gymnasieelever, studenter och allmänhet. MR-dagarna arrangeras årligen med den övergripande målsättningen att bidra till att öka kunskapen om mänskliga rättigheter och bidra till att respekten för de mänskliga rättigheterna genomsyrar samhället och hörs i det offentliga samtalet.

Forskning

Forskning om mänskliga rättigheter vid Göteborgs universitet berör till exempel företags ansvar för mänskliga rättigheter, urfolks och minoriteters rättigheter, genus, religionsfrihet, relationen mellan demokrati och mänskliga rättigheter, jämlik hälsa och visselblåsning.

Samarbeta med oss

Vill du veta mer om vår forskning inom mänskliga rättigheter eller undersöka möjligheter till samarbete? Kontakta oss gärna!

Camille Parguel

Samordnare för MR-dagarna och doktorand vid Institutionen för globala studier.
E-post: camille.parguel@gu.se

Inspelade webbinarium

Våra webbinarium på digitala MR-dagarna i Uppsala i april 2021 spelades in. Lyssna gärna på dem via länkarna här nedanför.

Navigate to video: Samiska marker och geografisk diskriminering
Video (1:01:51)
Samiska marker och geografisk diskriminering
Navigate to video: Rätten till bostad- hemlöshet och sociala bostäder