Image
Klistermärke i Dror Feilers valkampanj
Riksdagskandidaten Dror Feilers egen designade klistermärke, en återanvändning av den ryske konstnären El Lissitzkys klassiska röda kil som splittrar den vita cirkeln.
Breadcrumb

Gerillakampanjer

Dror Feiler (V) är en av dem som använt sig av gerillamarknadsföring under valkampanjer.
Att sätta upp egna klistermärken är ett knep som flera tagit till - trots att det är olagligt på offentlig plats.
JMG-professor Orla Vigsö berättar mer i veckans Propagandainspektion.

Att trycka upp valaffischer är dyrt och kräver god planering, oavsett om man trycker på papper eller plast (som de flesta gör numera). Dessutom krävs många frivilliga för att hänga upp affischerna och plocka ner dem igen, om inte det är så att man har råd att köpa affischplats vid busskurer och liknande.

Så vad gör man om man har begränsade medel, men ändå vill synas i det offentliga rummet? En del tar till gerillamarknadsföring och trycker egna klistermärken.

Läs hela Orla Vigsös text på Propagandainspektionen. Där bjuder JMG:s forskare på skatter ur sin stora samling av valaffischer och delar med sig av sin kunskap om valkampanjer – nya inlägg varje vecka fram till valet.

Klicka här för att läsa hela inlägget på Bengt Johanssons blogg!